Det sägs att det var den franska modeskaparen Coco Chanel som gjorde solbränd hud modernt. Dels genom att använda modeller med mörk hy på modevisningar, dels genom att själv stolt visa upp brännan efter sina solsemestrar.
Men hon är långt ifrån den enda faktorn bakom vår ännu ihållande vurm för solkysst hy. Det har vi också bikinin och 1960-talets chartertrend att tacka för.
– Det blev förknippat med att man var rik och hälsosam, säger Yvonne Brandberg, professor på Institutionen för onkologi-patologi på Karolinska institutet.
Skandinaver är dessutom, föga förvånande, extra bra på att utnyttja soliga dagar.
– Möjligheten att sola finns ju inte varje dag så vi kastar oss ut för att få den här önskade färgen.
Cancerfallen ökar
Numera vet vi att det inte är helt hälsosamt att vara i solen för mycket. Hudcancer är den formen av cancer som ökar mest i Sverige, till 90 procent beror det på solning. Men vår attityd gentemot solandet har ändå inte förändrats.
– Om en kompis säger att vi ska ut och ha picknick och passa på att sola då, då är det så mycket positivt i det. Man får umgås, man blir snygg och det väger tungt jämfört med en hypotetisk risk att få cancer långt fram i tiden.
Det är unga människor mellan sena tonåren och tidiga 20-årsåldern som solar mest, men också den generationen som åkte på solsemestrarna, säger Yvonne Brandberg.
– De är gamla nu och det är inte bra att fortsätta vara i solen, eftersom risken att få hudcancer ökar ju äldre man blir.
Attityder ändras långsamt
Men i vissa grupper syns en del attitydförändringar gentemot solen ändå.
– För unga kvinnor och män är det trendigt nu att vårda sin hy. Många vet att man blir rynkig av solen och det gör att man undviker solen. Man använder hudkrämer med solskydd inbyggt och man är rädd om hyn. Så småningom kanske det idealet tar över.
Hör Yvonne Brandberg förklara varför kärleken för solandet bestått sedan 1940-talet i klippet ovan.