När SVT 2012 granskade oseriösa telefonförsäljning till äldre fick vi in flera hundra berättelser från både kunder och företag.
Dåvarande konsumentministern tillsatte en utredning som tidigare i år lämnade över sitt förslag till den nuvarande konsumentministern: Krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning.
Flera bransch- och näringslivsföreträdare är mycket kritiska mot lagförslaget, som just nu är ute på remiss. Enligt organisationen Kontakta skulle ett krav på skriftliga avtal betyda orimliga kostnader för företagen och hota många tusen arbetstillfällen. Dessutom skulle de skriftliga bekräftelserna bara gynna de oseriösa försäljarna.
Utlovat självsanering
Samtidigt menar flera bedömare att problemen med de oseriösa inte minskat under de tre år som gått sedan SVT:s granskning.
Förutom bolaget 4one har Konsumentverket det gångna året haft anledning att öppna flera ärenden mot mer eller mindre nystartade telefonbolag som sålt långa telefonabonnemang till äldre, i vissa fall dementa personer. I ett par fall har myndigheten ansett det befogat att hota med höga vitesbelopp för att förmå bolagen att ändra sin marknadsföring.
Samtidigt har också telekombranschen utlovat självsanering. I våras skrev de stora nätägarna under en handlingsplan med Post- och telestyrelsen om att inte upplåta sina nät åt oseriösa aktörer. Men det här systemet tycks ha stora luckor. 4one Telekom köper in sig på Tele2:s nät via en mellanhand vilket gjort att Tele2 inte ansett sig ha möjlighet att ingripa.