Torsdagen den 23 oktober fattade regeringen beslutet att förberedelserna för byggnaden av projektet Förbifart Stockholm skulle frysas med omedelbar verkan i ett halvår. Och för tre dagar sedan satte Trafikverket igång med att bland annat fylla igen de hål man grävt upp för att flytta nedgrävda ledningar inför byggandet av projektet.
Fördyras med upp till 260 miljoner kronor
Trafikverkets preliminära beräkning visar att frysningen kommer att medföra att hela projektet blir mellan 170 och 260 miljoner kronor dyrare.
Förutom att fylla igen hålen i marken ska Trafikverket nu också börja förhandla med entreprenörer och konsulter om ersättning för att man inte kan följa ingångna avtal. Det berättar projektledaren för Förbifart Stockholm, Johan Brantmark.
– Det viktiga för mig är nu att frysa projektet så smart som möjligt så att vi minimerar kostnaderna för skattebetalarna.
Ökade samhällskostnader på två miljarder kronor
Men samhället i stort får också ökade kostnader eftersom att restiden och framkomligheten för till exempel företagens transporter fortsätter att vara längre i ytterligare minst ett halvår. En kostnad som Stockholms handelskammare har räknat ut blir runt två miljarder kronor.
Och det kan också bli så att projektet Förbifart Stockholm försenas ännu mer, menar Johan Brantmark.
– Nu har vi en frysning på ett halvår och sedan är det ju uppstartstider. Sedan har vi en del arbeten som är beroende av årstid. Vissa jobb måste göras på vintern eller hösten. Andra jobb utanför häckningssäsong och så vidare. Och det där gör att den totala förseningen kan bli 10 till 12 månader. Det är vår bedömning.
Vill ha annan finansiering av projektet
Anledningen till frysningen av projektet är enligt regeringens beslut att Socialdemokraterna och Miljöpartiet, som nu har ledningen i Stockholms stad, aldrig skrev under överenskommelsen om att alla intäkter från trängselskatterna skulle gå till att finansiera vägsatsningarna.
Enligt Socialdemokraterna och Miljöpartiet bröt överenskommelsen med resultatet av folkomröstningen om trängselskatterna att intäkterna skulle delas lika mellan kollektivtrafiken och vägsatsningar.
Stockholm stads rödgröna ledning ska nu förhandla med Stockholms läns landsting och Trafikverket om man kan få en annan finansiering av projektet så att en del av intäkterna från tränselskatten ska kunna gå till kollektivtrafiken.
Pengarna inte kastade i sjön
Skulle parterna misslyckas med en ny uppgörelse före den första maj nästa år kommer Förbifart Stockholm att fortsätta att byggas enligt nuvarande plan.
Frysningen fördyrar alltså projektet, men regeringen menar att summan är liten jämfört med projektets totala kostnad på 27 miljarder kronor. Att frysningen, om man inte kommer till en ny uppgörelse, skulle innebära att man kastat kanske över 200 miljoner kronor i sjön, håller regeringen inte med om.
– Eh, ja, kastas i sjön vet jag inte om man ska säga. Utan det är att man har gett en möjlighet att låta parterna komma till tals innan man man sätter igång ett sånt här stort projekt. Och det har vi gett dem möjlighet till nu, säger den socialdemokratiska infrastrukturministern, Anna Johansson.