Den 42-årige piloten, som varit 20 år i flygvapnet, sköt ut sig ur planet och bärgades av en räddningshelikop- ter. Han fördes till sjukhus och mår efter omständigheterna väl.
Olyckan skedde strax efter nio när två Jas 39 Gripen övade på 6.000 meters höjd över Hanöbukten. Statens haveri- kommission utreder olycksorsaken. Planet, som tros ligga på minst 30 me- ters djup, planeras att bärgas.
Olycksorsaken oklar
Flygräddningscentralen i Göteborg fick larmet klockan 09.27 om att en pilot skjutit ut sig från ett flygplan söder om Karlskrona.
En räddningshelikopter från Ronneby kunde därefter snabbt lokalisera piloten. Han vinschades upp i helikoptern och fördes till sjukhus, skriver Flygräddningscentralen i ett pressmeddelande.
Räddningsinsatsen var avslutad klockan 10.07.
Olyckan kommer att utredas av Statens haverikommission, men planet har gått till botten och det är osäkert om det går att bärgas.
Ett JAS 39 Gripen-plan kostar 180 miljoner kronor, men flottiljchefen Lars Lundell säger till SVT att de kostnaderna är försumbara, eftersom det viktigaste är att piloten räddas. Han får medhåll från överstelöjtnant Johan Svetoft:
-Bara personen är räddad och är hel, har det andra ingen betydelse.
”Påverkar inte exporten”
Owe Wagermark, numera informationschef för Gripenexporten och tidigare hög flygvapenofficer, tror inte att dagens krasch kommer att påverka exporten av flygplanet.
– Amerikanska F16 har två haverier i månaden, påpekar Wagermark i en jämförelse med den amerikanske konkurrenten till Gripen på många marknader. Det finns dock betydligt fler F16 än Gripen.
Tidigare Jas-olyckor
Dagens krasch är den fjärde med stridsflygplanet Gripen.
- 1989 voltar det första exemplaret och kraschar vid landning på Saabs flygfält i Linköping. Senare konstaterar Haverikommissionen brister i det datorbaserade styrsystemet.
- Den andra kraschen sker 1993 under stor dramatik på Långholmen i Stockholm under en uppvisning på Flygets dag. Planet störtade 30 meter från Västerbron inför tusentals människor. Piloten sköt ut sig med katapultstolen. Han var den samma som flög det plan som kraschade 1989.
- Den tredje gången Gripen kraschade var 1999. Då störtade ett av flygvapnets plan i Vänern under en övning med ett annat Gripenplan. Piloten klarade sig oskadd.
Källa: TT