20 snabba frågor om EU-valet 2024
Vad är EU ?
EU står för Europeiska unionen. EU är en grupp på 27 länder i Europa som samarbetar och stiftar en del gemensamma lagar. De samarbetar om många saker, till exempel handel, miljö och säkerhet.
I EU-länderna bor 450 miljoner människor.
Vad är EU-valet?
EU-valet är när de som bor i EU-länderna röstar på de personer som ska arbeta i Europaparlamentet, så kallade ledamöter.
Europaparlamentet är som Sveriges riksdag, men för hela Europa. De som jobbar där bestämmer om lagar och regler som gäller i alla EU-länder.
Valet hålls i alla 27 EU-länder. Den 9 juni 2024 är det valdag i Sverige, men du kan förtidsrösta från och med den 22 maj.
Vart femte år är det val till EU-parlamentet. Det senaste valet hölls i maj 2019.
Varför rösta i EU-valet?
När du röstar, säger du vad du tycker är viktigt. Din röst är med och avgör vilka personer som ska bestämma i EU, som ledamöter i EU-parlamentet. Dessa ledamöter fattar beslut som påverkar oss som bor i EU, till exempel miljön och jobben.
Vad tycker partierna i olika frågor?
En valkompass är ett verktyg på internet som brukar finnas inför olika val. De kan hjälpa dig att hitta det parti eller den kandidat som tycker mest som du.
Det finns flera olika valkompasser för EU-valet 2024.
I SVT:s EU-valkompass får du svara på frågor. Vi jämför dina svar med hur partierna har svarat och visar sedan vilket parti och vilken kandidat som tycker mest som du.
Alla partier som fick platser i Europaparlamentet förra valet har fått dessa frågor. Det gäller också kandidaterna på partiernas listor.
Hur röstar man i EU-valet 2024?
1) Ta fram ditt röstkort: Du får ett röstkort hem i brevlådan innan valet. Det är inget krav att ha med röstkortet på valdagen men det underlättar för att vara säker på att du röstar i rätt vallokal.
2) Gå till en vallokal: På valdagen den 9 juni går du till den vallokal som står på din röstsedel. Du kan också förtidsrösta om du vill, se instruktion nedan.
3) Ta med legitimation: Ta med dig legitimation och röstkortet till vallokalen. Om du inte har en id-handling kan en annan person, som är över 18 år, säga att du är du. Den personen behöver visa id.
4) Hämta valsedel: Tag valsedel för det parti du vill rösta på. Du kan också kryssa för eller skriva namnet på den kandidat du vill ska få din röst.
5) Lägg din röst i valurnan: När du har valt, lägger du din valsedel i ett kuvert och stoppar det i valurnan. Du behöver inte visa eller berätta för någon hur du röstat.
Hur förtidsröstar man i EU-valet 2024?
1) Då kan du förtidsrösta: Från och med den 22 maj kan du rösta i förtid – vilket kan vara ett bra alternativ för många då valdagen inträffar i slutet av en långhelg i samband med nationaldagen den 6 juni.
2) Hitta en plats för förtidsröstning: Du kan förtidsrösta på bibliotek, kommunhus eller särskilda röstningslokaler. Kolla Valmyndighetens webbplats för närmaste plats.
3) Ta med röstkort och legitimation: Du får ett röstkort hem i brevlådan innan valet. Legitimation kan vara ID-kort, körkort eller pass. Om du saknar id-handling kan en annan person, som är över 18 år, säga att du är du. Den personen behöver visa id.
4) Välj valsedel ensam: Tag valsedel för det parti du vill rösta på. Du kan också kryssa för eller skriva namnet på den kandidat du vill ska få din röst.
5) Lägg din röst i valurnan: Lägg valsedeln i ett kuvert och stäng det. Ge kuvertet till valförrättaren, som lägger det i en särskild valurna för förtidsröster.
Vem får rösta i EU-valet 2024?
Den som har fyllt 18 år senast på valdagen den 9 juni.
Den som är svensk medborgare och är, eller har varit, folkbokförd i Sverige.
Den som är medborgare i ett annat EU-land, bor i Sverige och har anmält sig till röstlängden senast den 10 maj. Mer information för EU-medborgare som bor i Sverige finns på Valmyndighetens webbplats.
Finns det mer EU-valsbevakning på lätt svenska?
Ja, på SVT Play kan du få sammanfattningar av SVT:s utfrågningar av partiernas toppkandidater i EU-valet 2024: Valet på lätt svenska.
När får jag veta hur det gick i EU-valet?
När vallokalerna stänger på valdagen den 9 juni börjar rösterna räknas. Under kvällen kommer preliminära röstresultat, som är de första resultaten som vi får efter att folk har röstat. De visar hur många röster varje parti eller kandidat har fått, men alla röster är inte räknade än.
Först på onsdagen den 12 juni kommer slutgiltiga resultat.