• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Aida Hadžialić (S) mötte Ebba Busch Thor (KD) i hård debatt om skolors möjlighet att ta ut vinst. Foto: SVT

Gymnasieministern om skola på börsen: ”Stötande”

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges största friskoleföretag Academedia tar steget in på börsen i mitten av juni. Börsnoteringen väcker känslor. – Det är stötande. Man undrar vad syftet är med att börsnotera ett kunskapsföretag, säger Aida Hadzialic (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister i SVT Gomorron.

I morse debatterade hon och partiledaren Ebba Busch Thor (KD) riskkapitalbolaget EQT:s beslut att låta friskolekoncernen Academedia ta steget in på börsen omkring den 15 juni i år.

Vid introduktionen kommer företaget att värderas till 3,8 miljarder kronor.

– Jag har inga känslor om just det – mitt fokus ligger på när vi diskuterar eleverna. Vi har alldeles för många skolor som inte håller den kvalité vi behöver. Det är alldeles för många föräldrar som oroas över att deras barn inte får den kunskap och trygghet som dem behöver och det oavsett om det är en kommunal skola eller en friskola. Det är där vårt fokus måste ligga – på kvalitén i skolan, säger Busch Thor.

Finns det inga problem med att ett kunskapsföretag börsnoteras?

– Det i sig är inte problemet. Utmaningen är hur vi ser till att alla elever får lära sig det man ska göra i en trygg och säker skola.

Elever inte handelsvaror

Aida Hadzialic (S) är mycket kritisk till börsnoteringen av ett kunskapsföretag.

– Jag tycker det är stötande. Den här regeringen vill bygga en jämlik utbildning som håller världsklass och då är det väldigt viktigt att vi använder våra skattemedel ändamålsenligt. Då kan inte skolan vara en marknad och lärare och elever handelsvaror på den marknaden.

Hur ska det rent konkret gå till i stället?

– Det handlar om att se till att varje skattekrona används på rätt sätt, att pengarna återinvesteras, att vi höjer kvalitén och att våra gemensamma medel kommer lärare och eleverna till del och inte skickas till några skatteparadis.

Ebba Busch Thor anser att skolornas vinster ska vara rimliga och att skolorna bedrivs efter svenska lagar.

– Det är viktigt att man håller sig till de svenska lagarna och reglerna, att man skattar i Sverige och så vidare.

– Men har vi höga kvalitetsmål i skolan så är det inte möjligt att göra en större vinst och skulle man plötsligt kunna göra det, då kanske vi ska överväga om vi verkligen har satt nivån för skolpengen rätt.

Är det verkligen ett problem med vinster så länge eleverna når kunskapsmålen?

– Driftsformerna är i sig inte något problem. Det är de enorma vinstuttagen och avarterna. Vi är det enda landet i världen som tillåter oreglerade vinstuttag samtidigt som vi har de snabbast fallande kunskapsresultateten, säger Aida Hadzialic.

– Svensk och internationell skolforskning och även OECD har i sin djupgranskning av den svenska skolan sagt att vi måste ta itu med detta.

Finns konflikt

Aida Hadzialic menar att det finns många bra friskolor.

– Det finns många exempel på friskolor som är idéburna, föreningar, branschskolor med nära samverkan med näringslivet, men de väljer att återinvestera skattepengarna.

Hon ställer sig dock frågandes till börsnoteringen av Academedia.

– Man måste ju ställa sig frågan vad syftet är med en börsnotering. Är det vinsten eller att man ska ha en bra skola? Jag tycket det finns en konflikt där. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.