Under 2015 ställdes krav om efterkontroll på totalt 1.001.939 fordon, vilket är det lägsta antalet underkända fordon i Sverige på flera år. År 2000 var det 35 procent av alla fordon som underkändes, i dag är det bara drygt 27 procent.
– Vi tror att det har att göra med att bilarna helt enkelt blir bättre! Det sker en utveckling inom området, och fordon har generellt färre tekniska brister i dag jämfört med för bara några år sedan, säger Mikael Andersson, pressansvarig vid Transportstyrelsen.
Fler saker kollas vid besiktningen
Sedan år 2000 har det dessuitom tillkommit en rad punkter som alla bilbesiktare i Sverige måste gå igenom när de kontrollerar fordon. Minskningen är tydlig, och har nu hållt i sig i flera år. Att andelen underkända fordon blir färre är en trevlig utveckling, tycker Mikael Andersson på Transportstyrelsen.
– Naturligtvis är det jättebra. Kontrollen syftar till att fordonen ska uppfylla de krav som ställs, säger han och förklarar att det i grund och botten handlar om att bilar registrerade i Sverige ska vara så säkra som möjligt.
Belysning vanligast på fel-listan
I Transportstyrelsens statistik över kontrollbesiktade bilar under 2015 framträder dock ändå en tydlig bild över vilka de vanligaste felen är. Drygt en miljon fordon underkändes vid kontrollbesiktning förra året, och i väldigt många fall handlar det om belysning.
332.123 fick underkänt på grund av fel på positionslykta. På 288.88 fordon fungerade inte halvljuset som det skulle. Att brister i belysningen dominerar myndighetens fel-lista är ingenting som förvånar Mikael Andersson:
– Lampor är lampor. De har en begränsad livslängd och förr eller senare slutar de fungerar. Detta är ju något som många svenskar kan åtgärda själva. Den traditionella bilen kan svensken själv byta sin.
Hetaste tipset inför kontrollen
Transportstyrelsens pressansvarige har även ett enkelt men mycket hett tips att skicka med till alla fordonsägare: kolla igenom kärran innan besiktningsmannen gör det.
För Mikael Anderssons egen del gick det vägen sist hans bil skulle besiktas.
– Den gick igenom! Nu i september är det dags igen.
Är du nervös?
– Njae, men det det är lite som att gå till tandläkaren, man vet aldrig riktigt säkert.
FAKTA: 10 vanligaste felen vid besiktning
Här följer de tio fel som var vanligast för de fordon som underkändes vid kontrollbesiktning i Sverige under 2015:
- Positionslykta (332.123)
- Strålkastare halvljus (288.788)
- Parkeringsbroms bromsverkan (156.596)
- Spindelled (133.897)
- Styrled (107.759)
- Skyltlykta (99.757)
- Färdbroms bromskraftsfördelning (93.381)
- Avgassystem (89.446)
- Bromsrör (81.558)
- Omborddiagnossystem (78.096)
Källa: Transportstyrelsen