Midsommar är inte bara blomster, sill och majad stång. Det är också en helg av frustration och stress över ändlösa bilköer då många vägar förvandlas till potentiella dödsfällor. Dagen före midsommarafton brukar det bryta ut: kö-eländet. Sedan fortsätter det under helgen.
– Men egentligen är det ungefär lika många eller färre bilar än en vanlig vardag. Men alla ger sig av samtidigt och vill till ungefär samma ställen och då blir det förstås trångt, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Storstäder och festplatser
Värst drabbade av köer är trafiklederna ut ur Stockholm, Göteborg och även Uppsala. Ingen vill vara kvar i stan. Sedan tjocknar det ofta till igen när resenärerna närmar sig de populära midsommardestinationerna i Dalarna, Stockholms skärgård med Roslagen, längs Bohuskusten och i Småland. Ölandsbron förvandlas till en enda lång kö samtidigt som vägarna på ön korkar igen.
– Trafiken samlas på ett fåtal småvägar som knappt har någon trafik alls under resten av året. De är helt enkelt inte planerade för så mycket bilar. Och glöm att det skulle finnas några ”hemliga alternativ-vägar”, det är garanterat andra som tänkt samma sak, säger Erik Kjellin.
Börjar vid lunch
Erfarenhetsmässigt vet man att trafiken börjar tätna vid lunch dagen innan midsommarafton för att inte glesna igen förrän sent på kvällen. Sedan uppstår ofta nya köer på midsommaraftonens förmiddag. Det bästa rådet blir därför att ge sig av tidigt – om det går.
– Problemet är ju att de flesta människor jobbar på torsdagen och inte kan resa förrän på eftermiddagen. Det är klart att det blir svårt att undvika köer då, säger Erik Kjellin.
Köer är förstås frustrerande – men konsekvenserna när någon inte accepterar dem utan försöker köra om kan bli fruktansvärda. Midsommarhelgen utgör de dagar på året då flest människor dödas eller skadas i trafiken. I genomsnitt har sex personer omkommit under den fyra dagar långa midsommarhelgen de senaste åren. Antalet skadade har varit 295.
Saknade mitträcken och småvägar
De flesta olyckor orsakas av ogenomtänkta, farliga omkörningar. Hårdast drabbade är vägar där köer kan uppstå men som samtidigt saknar mittseparering. Många mindre allvarliga olyckor inträffar också på småvägar till och från festplatser och sommarstugor, inte sällan med alkohol inblandad.
– E20 genom Västergötland är Sveriges farligaste väg även i midsommartider. Nu pågår ett arbete med att separera trafiken med mitträcken, men det är inte klart förrän 2025, säger Erik Kjellin på Motormännen, som har tagit fram en karta över de farligaste sommarvägarna.
Om man till varje pris vill slippa köer, var bör man fira midsommar då?
– Där ingen annan vill gör det. I city kanske, eller på en enslig fjälltopp. Men nöjet med midsommar är ju att fira den tillsammans med andra.
Risk för köbildning
- E4 – E20 Sollentuna – Södertälje
- E18 Stockholm – Barkarby, Stockholm – Norrtälje
- 276 Stockholm – Åkersberga
- 222 Stockholm – Värmdö
- 73 Stockholm – Nynäshamn
- 76 Norrtälje – Gävle (båda hållen)
- 70 Enköping – Rättvik
- 50 Örebro – Ludvika
- E22 Norrköping –Kalmar
- 137 Kalmar – Färjestaden
- 136 Färjestaden – Borgholm
- E22 Karlshamn – Kalmar
- 26 Jönköping – Halmstad
- E6 Göteborg – Strömstad
- E6 Göteborg – Kungsbacka
Källa: Motormännen
Tips/Så kör du säkert i midsommar
- Kör på stora vägar, där det är mötesseparerat och på vägar med trafikkameror.
- Håll avståndet och hastigheten.
- Kör nyktert och kör inte ”dagen efter” festandet.
- Ta många pauser, drick vatten och kaffe för att hålla dig vaken. Att nicka till är en av de vanligaste riskerna. Välj ut rastplatser längs vägen. Och är ni fler i bilen turas gärna om att köra.
- Använd inte mobiltelefonen medan du kör.
- Packa lätt och ha tungt bagage i botten. Ha inget som sticker upp över ryggkanten i baksätet.
- Kontrollera däcken. Fel lufttryck ger sämre köregenskaper och ökad bränsleförbrukning.
Källa: Motormännen, Trafikverket
Antalet döda och allvarligt skadade i midsommartrafiken
Flest skadas dagen före midsommarafton men den värsta dödsdagen är midsommardagen.
- År Döda Skadade
- 2010: 6 315
- 2011: 6 263
- 2012: 1 267
- 2013: 7 304
- 2014: 4 178
- 2015 5 219
Källa: Transportstyrelsen