Allt mer data om Facebooks ”gilla”-knapp flödar in till SVT och bilden som framträder är att antalet gillningar i många fall är rena bluffen.
Svenska annonsörer betalar mycket pengar för att medverka i annonskampanjer på Facebook. Flera företag som SVT talat med säger att de regelbundet spenderar uppåt 100.000 kronor, per kampanj – som bygger på ”gillningarna”.
Användarna avslöjar
Men allt fler hör nu av sig till SVT om hur Facebook visar upp vad användare ska ha ”gillat” på Facebook och menar att det inte kan stämma.
Facebooks annonssystem som placerar annonser i nyhetsflödet på varje användares sida bygger på att vänner har ”rekommenderat” vissa produkter. Men vid en närmare granskning visar det sig att allt fler av de rekommendationerna inte kan stämma.
Ska ha ”gillat” 5 stycken – samtidigt
I en skärmdump har till exempel en Facebook-användare vid namn Hanna visat att hon, enligt Facebook, ska ha ”gillat” fem olika produktsidor exakt samtidigt, vid ett och samma tilllfälle. Själv menar hon att hon aldrig skulle ha gillat någon av sidorna, och att hon som van internetanvändare inte gör den typen av misstag.
I ett annat exempel har Facebook-användaren Sara hört av sig till SVT. Enligt Facebook ska hon ha gillat varumärket Knorr – samtidigt som hon låg och sov på ett nattåg. Sara hörde av sig till Unilever, som ligger bakom Knorr – men fick bara svaret att hon skulle ”ogilla” sidan bland sina inställningar – och inga förklaringar.
SVT har tidigare redovisat ytterligare ett antal användares berättelser om hur de anser att Facebook ”hittat på” deras egna klick på Gilla-knappar.
Facebooks förklaring till saken är att man ska ha råkat klicka på ”gilla”-knappar av misstag i mobilen. I ett meddelande från Facebook säger man nu att man ska titta på att göra om hur Facebook i mobilen fungerar, efter många klagomål från Obama-anhängare i USA som påstås ha gillat Romney inför presidentvalet.
Klicka på ”play-symbolen” i bilden ovan för att se hela klippet i Kommentatorerna där fler exempel visas upp.