Ransomeware, den typ av utpressningsvirus som Reigun Thune Hedström drabbades av, är en typ av IT-angrepp som blivit vanligare.
Istället för att betala den lösensumma som bedragarna krävde för att släppa hennes dokument, fick hon hjälp av en datakunnig vän att installera ett program som kunde återställa majoriteten av dokumenten.
”Hade varit katastrof”
Det kostade nästan 30 000 kronor och tog tre veckor att avkryptera alla dokument.
– Jag var tvungen att få till det. I annat fall hade jag varit tvungen att lägga ner verksamheten. De hade varit katastrof, säger Reigun Thune Hedström.
De senaste åren har den IT-relaterade brottsligheten som olika typer av dataintrång och bedrägerier ökat. Förra året anmäldes 245 000 olika fall av bedrägerier.
Ny tjänst ska hjälpa fler att skydda sig
SSF Stöldskyddsföreningen anser att vi måste bli bättre på att skydda oss mot de digitala brotten och lanserade i veckan en ny tjänst med stöd av polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
– Vi är mycket bättre på att skydda vårt fysiska hem till exempel än vårt smarta, digitala hem. Inte minst nu under covid-19 rör vi oss på nätet på ett annat sätt – vi går i skolan, jobbar och handlar där. Det drar till sig krimininella, säger Thomas Brühl, vd SSF Stöldskyddsföreningen.
Hör mer i klippet.
Utsatt? Här kan du få hjälp
Säkerhetskollen.se är en del av SSF:s kostnadsfria och oberoende rådgivning och riktar sig till alla som använder internet.
Där kan man bland annat ta reda på om man är utsatt för ett phishingförsök och både tipsa och bli varnad om pågående bedrägerier. Man kan även få personlig hjälp och vägledning om man har, eller misstänker att man har, blivit utsatt för ett brott.
Tjänsten är helt kostnadsfri och stöds av bland annat Polisen och MSB.
Källa: Stöldskyddsföreningen