Delad bild. Till vänster: man med suddat ansikte. Till höger: kvinna handlar i en kylavdelning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ica Sveriges vd svarar på kritiken och bojkottshoten mot matbutiker efter höjda matvarupriset. Foto: SVT/TT

Icas vd om kritiken mot matpriserna: ”Gör allt vi kan för att hjälpa kunderna”

Uppdaterad
Publicerad

Priserna på mat har ökat kraftigt senaste tiden – och har nu gett upphov till upprop på sociala medier som uppmanar till bojkott av de stora matvarukedjorna under en vecka.

– Jag förstår kundernas frustration, säger Icas Sveriges vd Eric Lundberg.

I februari månad blev prisökningen på mat den största på två år, enligt sajten Matpriskollen. Och många svenskar har reagerat på de höga matpriserna.

Nu har ett initiativ fått spridning på sociala medier, där man uppmanar till bojkott av de stora matbutikerna under vecka 12. En som bestämt sig för att delta är 24-årige Robin Lindgren från Eskilstuna.

– Matpriserna blir mycket extrema. De påverkar alla just nu, både mig som tjänar bra men också de som har det väldigt tufft ekonomiskt, säger han till SVT Nyheter Sörmland.

Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, säger i SVT:s Morgonstudion att han har stor respekt för hur kunderna känner. Enligt honom beror matprisinflationen på flera samverkande faktorer: krig i Ukraina, det geopolitiska läget, klimatfrågor, stora ränteökningar och höjda energipriser.

– Jag förstår kundernas frustration, säger Lundberg.

– Vi gör allt i vår makt. Vi förhandlar med våra leverantörer. Förra året investerade vi över en miljard i att sänka, mota, matpriserna. Vi sänkte priset på frukt och grönt med över 12 procent. Så vi gör verkligen allt vi kan för att hjälpa kunderna i den här svåra och utmanande tiden.

”Investerat för att hjälpa kunderna”

Samtidigt gör matvarukedjorna miljardvinster. Bara förra året gjorde Ica Gruppen en bruttovinst på 26 miljarder kronor. Det är också det som sticker i ögonen på många kunder, som ändå möts av dyrare priser i butik.

Måste man göra den vinsten? Räcker det inte med lite mindre så kan kunderna få lite bättre priser?

– Vi har investerat för att hjälpa kunderna. Men sen är det också så att vi finns i hela landet, vi finns i stort sett i 286 av 290 kommuner, och att förse Sveriges befolkning med mat och kunna upprätthålla de butikerna på så många platser kräver också stora volymer. Det är är också en väldigt investeringsintensiv bransch, säger Eric Lundberg.

I Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen 2023-2024 konstaterar myndigheten att det i flera avseenden råder bristande konkurrens i livsmedelskedjan vilket för konsumenterna ”innebär att de betalar mer för många livsmedel än vad de skulle behöva göra”.

– Om vi jämför prisökningstakten och priserna jämfört med till exempel övriga EU så har vi haft en lägre prisökningstakt i Sverige, hävdar Lundberg.

– Tittar man också på den totala dagligvaruhandeln så är det endast två av sex aktörer som faktiskt är lönsamma.

Ägarkoncentrationen inom dagligvaruhandeln

Fyra aktörer – Ica Sverige, Coop Sverige, Axfood och Lidl – dominerar marknaden.

Icas andel av dagligvaruhandeln utgör cirka 50 procent. Ica, Axfood och Coop står tillsammans för cirka 90 procent av försäljningen.

På lokal nivå är ägarkoncentrationen ibland högre än så.

Bland Sveriges 290 kommuner saknade mer än var tredje, eller 102 kommuner, lågprisbutiker under 2022.

Källa: Konkurrensverket, Axfood och Dagligvaruindex

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.