Stora stöd har betalats ut för att rädda inrikesflyget, tre miljarder till de statliga flygplatserna och 100 miljoner till de regionala, som ofta ägs av kommuner. Trots det har många anställda fått gå. En av dem är Angelica Ljunglöf som slutade som flygkoordinator efter sju år. Nu ska hon utbilda sig till undersköterska.
– Jag älskar mitt jobb och ljuden här ute, det är en underbar arbetsplats.
En normal dag brukar Bromma flygplats ha 80 omkring flyg, men när SVT:s Agenda besöker flygplatsen är den närmast folktom och tax free-butiken är stängd i brist på kunder. Bara 18 flighter syns på flygplatsens skärmar.
Kan läggas ner i förtid
Flygplatsen blöder nu stora summor pengar varje dag och statliga Swedavia bedömer att det affärsmässigt inte längre är motiverat att driva flygplatsen – som kan komma att läggas ner i förtid.
Miljöpartiet menar att flyget har en överkapacitet och på sikt kommer att fasas ut. Om Bromma läggs ner kan kapacitet flyttas över till Arlanda, men utan att det behöver innebära en utbyggnad, enligt partiets bedömning.
Eneroth: Flyget är viktigt
Redan före pandemin har Sveriges fyrtio flygplatser sett en rejäl minskning av antal resenärer inom inrikesflyget. För de mindre flygplatserna är Bromma en viktig knutpunkt och de oroas över Swedavias analys och Miljöpartiets syn på flyget.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är tydlig med att flyget behöver ställa om, men att det inte kommer att fasas ut.
– Vi är ett avlångt land och behöver möjlighet till snabba förbindelser och vi behöver flyg för exportindustrin. Men flyget måste ställa om. Det är därför vi gör ganska stora satsningar på biobränsle. Flyget är viktigt för Sverige.
”Vi måste analysera”
Han vill inte svara på om Bromma kan komma att läggas ner i förtid.
– Utgångspunkten är Swedavias analys som säger att Bromma inte är marknadsmässigt hållbart, vi får analysera och se vilka konsekvenserna kan bli. Vi är mitt inne i en pandemi där allt flyg ligger nere och då måste vi ta oss tid att se vilken volym vi kommer ha framöver. Det viktiga ur transportpolitisk synvinkel är att vi har bra förbindelser ute i landet. Det viktiga är inte om det är Bromma eller Arlanda man landar på, utan att inrikesflyget fungerar väl.
Så många passagerare hade inrikesflyget
Antal passagerare för inrikesflyg i Sverige, år för år:
2017: 7,9 miljoner
2018: 7,7 miljoner
2019: 7,0 miljoner
2020: 2,9 miljoner (prognos)
2021: 3,5 miljoner (prognos)
2022 – 2026: 5,5 miljoner (bedömning)