Techjättarna pressades om antisemitism: ”Måste ta ett större ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medier-företagen fick motta hård kritik under Förintelsekonferensen i Malmö.

Ledare från både länder och organisationer anklagade tech-jättarna för att låta hat och desinformation växa på plattformarna.

– De är en del av scenen, säger Nachman Shai, Israels minister för kontakter med judar i diasporan.

Bland stats- och regeringschefer var även Google, Facebook och TikTok inbjudna till Malmö under onsdagen för att prata om hur antisemitism på nätet ska motverkas. Väl på plats möttes man av hårda krav från världens ledare om att man inte gjort tillräckligt.

– Antisemitismen är ett hot och ett gift mot våra demokratier, våra värderingar och det öppna samhället. Här måste plattformar online ta ett mycket större ansvar. Varje företag, speciellt de stora tech-jättarna, måste bekämpa hatet, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen som deltog via länk från Bryssel.

Kräver större ansvar

Enligt Jonathan Greenblatt, vd på Anti defamation league, ADL, som jobbar mot ”förtal mot det judiska folket”, råder det inga tvivel som att sociala medier-bolagen tjänar pengar på antisemitism, rasism och hat. Inte minst Facebook med sina omkring 2,9 miljarder användare världen över.

– Det har utnyttjats av extremister och dess algoritmer har förstärkt antisemitism under alldeles för lång tid, sa Jonathan Greenblatt.

Israels representant på plats, Nachman Shai, kritiserade de sociala medieföretagens passivitet inför antisemitism på deras plattformar och krävde ett större ansvar.

– De kan inte vara så kallat neutrala eller objektiva. De är en del av scenen.

Lovar investeringar

Redan innan forumet sa Europachefen för Google-ägda Youtube, Pedro Pina, att de kommit ”för att göra viktiga utfästelser”. Inför deltagarna på forumet lovade han att investera över 5 miljoner euro för att bland annat stödja organisationer som kartlägger antisemitism och underlätta annonsmöjligheter för att sprida information om Förintelsen.

– Vi tolererar inga hatbrott. Vi utkämpar den här kampen varje dag, dygnet runt. Vi anser att vi gör stora framsteg, sa Pedro Pina.

Även Facebook lovade mer samarbeten med organisationer för att uppmärksamma antisemitismen. Enligt Sheryl Sandberg, Facebooks operativa chef sedan 2008, pågår det ett ständigt arbete med att förbättra företagets AI som ska rensa ut hatet och desinformationen. 

– Vi tar bort 15 gånger fler hatinlägg idag än för bara fem år sedan, men vi är inte nöjda utan det ska fortsätta förbättras, sa hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.