Det är det regionägda bolaget Hallandstrafiken som driver kollektivtrafiken i länet.
Men kommunpolitikerna kan, till skillnad från enskilda medborgare, förhandla med bolaget för invånarnas räkning.
Förhandling
– Som det är i dag är det inte tillfredsställande. Många bussar kör tomma, de går på tider då folk inte vill använda dem, säger oppositionsrådet i Laholm, Kjell Henriksson (S).
Vad kan ni som politiker gör åt det?
– Vi kan ta en förhandling med Hallandstrafiken och eventuellt göra tilläggsköp, men först måste vi veta vad Laholmarna vill ha för kollektivtrafik och där är vi sent ute, säger han.
Beställa i förväg
Kommunrådet Elisabet Babic (M) ser också att det finns brister, men uppger att sådana diskussioner redan förs mellan kommunen och Hallandstrafiken.
– Vi försöker också medvetandegöra invånarna på att det faktiskt finns anropssstyrd trafik på många ställen, det vill säga att man får ringa och beställa i förväg. Sedan uppmanar vi också invånare att åka de turer som finns, annars läggs de ner, säger hon.
Men folk säger ju att de går så sällan att det inte går att anpassa sig till bussen?
– Vi kommunicerar det så mycket vi kan med Hallandstrafiken. Vi försöker också se på om vi kan få ihop skolbusstrafiken med vanlig kollektivtrafik, säger kommunrådet Elisabet Babic (M).
Markarydsbanan
Utöver busstrafiken är persontågstrafik på Markarydsbanan – mellan Hässleholm och Halmstad – med stopp i Knäred och Veinge en levande politisk fråga i Laholm.
– Markarydsbanan är första prioritet för vår del, sedan får vi ta tag i övrig kollektivtrafik, säger Kjell Henriksson (S).