Konsultrapporten skrevs 2015 och har sedan dess använts som grund för det fortsatta arbetet med flytten av huvudkontoret. Foto: SVT

Konsultrådet: Arbetsförmedlingen ska bli ”en blomma”

Publicerad

Arbetsförmedlingen måste i och med sin flytt av huvudkontoret skapa en gemensam ”story”, där en ”blomma” ska förklara de nya tankarna för personal och besökare. Det framgår av en konsultrapport som SVT Nyheter av tagit del av.

Flytten av Arbetsförmedlingens huvudkontor motiveras bland annat med att myndigheten vill införa nya arbetssätt och mötesformer. En förstudie utförd av konsultbolaget Codesign har visat att mötesrummen i de nuvarande lokalerna bitvis har en låg användningsgrad.

Men det finns också andra tankar i arbetet.

Efter att ha genomfört en workshop med myndighetens ledning framhåller Codesign att myndigheten i och med flytten bör lyfta fram sitt varumärke på ett tydligare sätt.

”Vi tror att det är av största vikt med en gemensam ’story’ för Arbetsförmedlingen för att få med alla medarbetare inom organisationen.”

Konsultfirmans förslag blir att använda en metafor: ”blomman”.

Ska bli pollinerade

”Själva blomman är den del av gömfröväxterna som är avsedd för fortplantning (visionen om att få människor och företag att växa). Blommans funktion är att producera frön (förtroendeingivande, professionellt). Blommor är ofta färgglada eller doftande för att locka till sig insekter (inspirerande) så att de kan bli pollinerade (attraktiv arbetsgivare).”

Blomman kräver också, enligt rapporten, goda förutsättningar: ”Lokalerna bildar blommans hela atmosfär och utan sol, vatten och jord och insekter kommer den inte kunna visa sin rätta potential.”

Avslutningsvis gör rapportförfattarna en uppdelning mellan blommans ”sterila” och ”fertila” delar, och framhåller genom illustrationer värdet av ”ståndare och pistiller”: ”här pollineras och det föds nya idéer”.

Konsultrapporten skrevs 2015 och har sedan dess använts som grund för det fortsatta arbetet med flytten av huvudkontoret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.