• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

2017 European Railway Performance Index visar intensitet, kvalitet och säkerhet på järnvägstrafiken i europeiska länder. Rapporten presenteras vartannat år. Foto: Boston Consulting Group

Svensk tågtrafik rasar i kvalitet på europeisk topplista

Uppdaterad
Publicerad

Svensk tågtrafik har försämrat både punktlighet och säkerhet jämfört med flera europeiska länder. Det visar en topplista som ett internationellt konsultbolag presenterade förra året.

Vartannat år genomför Boston Consulting Group en prestationsjämförelse mellan de europeiska ländernas järnvägstrafik.

Den senaste undersökningen som presenterades i april 2017 visar att Sverige tappat i kvalitet jämfört med de nordiska grannarna Danmark och Finland som passerat Sverige på listan. Även Tyskland har gått om.

2015 var Sverige nummer två på topplistan efter Schweiz. Två år senare, 2017, var Sverige nummer sex.

– Det är ett kraftigt tapp. Vi ligger på väsentligt lägre nivåer än Frankrike, Finland, Tyskland, Danmark och Schweiz när det gäller kvalitet, säger Olof Sundström på Boston Consulting Group.

2017 European Railway Performance Index visar europeiska länders intensitet, kvalitet och säkerhet på järnvägstrafiken. Rapporten presenteras vartannat år. Foto: Boston Consulting Group

Sverige har framför allt tappat i kvalitet när det gäller tågens punktlighet. Även ländernas andel snabbtåg och konsumenternas pris per kilometer mäts. Undersökningen gäller både passagerar- och godstrafik.

– Sverige har en stor en underhållskuld och har under lång tid underinvesterat i underhållet, och det har fått konsekvenser för kvaliteten.

– Vi har ett väldigt högt utnyttjande. Det är ett högt belastat system, så det hänger ihop, säger Olof Sundström.

Han tillägger att Sverige lägger allt mindre resurser från det allmänna på tågtrafik, jämfört med flera europeiska länder.

Generellt hög säkerhet

Sverige har däremot ett bra betyg för passagerar- och godsvolymer – det vill säga många passagerare och mycket gods.

Järnvägstrafiken i Sverige har också ett mycket bra betyg när det gäller säkerhet. Men Sverige tappar över tid när det gäller säkerhet, uppger Olof Sundström.

– Säkerheten är generellt sett hög, men om man ser över tid så tappar Sverige relativt i säkerhet när det gäller rapporterade incidenter jämfört med andra europeiska länder, säger han.

Fakta Tågstatistik

Den svenska myndigheten Trafikanalys uppger att den inte har jämförande statistik när det gäller kvalitet på tågtrafik i Europa. EU:s statistikmyndighet Eurostat har endast annan statistik tillgänglig.

Andra delar inom EU-kommissionen som arbetar med järnväg samlar in statistik från medlemsländerna.

Enligt Trafikanalys är siffrors jämförbarhet mellan länder ett ständigt återkommande problem. Varje land har sina definitioner och metoder för att mäta punktlighet och dessa har varit svåra att harmonisera.

SVT har varit i kontakt med Europeiska Unionens järnvägsmyndighet (ERA). Den meddelar att den endast har säkerhetsstatistik och att den inte har mandat att samla in eller analysera punktlighetsstatistik.

Trafikanalys hänvisar till Boston Consulting Group.

Boston Consulting Group har kontor i mer än 90 städer i 50 länder och har mer än 16 000 anställda, 900 partners och 20 000 alumner.

Källa: SVT/Trafikanalys/ERA/Boston Consulting Group

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.