Händer som plockar kaffebär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svaga skördar av kaffebönor i Brasilien är boven till de höga kaffepriserna i svenska matbutiker det senaste året. Arkivbild. Foto: Andre Penner/AP/TT

Kraftiga prisökningar på mat – 25 procent dyrare på tre år

Uppdaterad
Publicerad

Matpriserna i Sverige fortsätter att stiga och ökningen har varit betydande de senaste tre åren, enligt en ny rapport från Matpriskollen. Trots att takten bromsade in något under 2024 märks fortfarande stora prisökningar på flera varukategorier, som choklad, olivolja, kaffe och mejeriprodukter.

Enligt rapporten har matpriserna ökat med 25 procent sedan januari 2022. Under 2024 steg matrelaterade produkter med 2.8 procent, medan dagligvaror totalt ökade med 2.1 procent. Samtidigt varierar prisutvecklingen mellan olika butikskedjor.

Skillnaden mellan lågpriskedjor som Willys, Lidl och ICA Maxi är ofta liten – omkring 4 procent för jämförbara varor. Coops prisnivå ligger däremot ofta högre än de andra.

Butikernas egna märkesvaror (EMV) har ökat mindre i pris än leverantörsmärken. EMV-priserna har stigit med 0,6 procent, medan leverantörsvaror har ökat med 2,5 procent under 2024.

Kraftiga ökningar på choklad och kaffe

Choklad är en av de varor som har stigit mest i pris under året, med en genomsnittlig ökning på 17 procent. Den största orsaken är de rekordhöga kakaopriserna, som har ökat med hela 172 procent globalt, bland annat på grund av torka i Västafrika och väderfenomenet El Niño.

Kaffepriserna har skjutit i höjden och nått den högsta nivån sedan 1972, med en ökning på 18 procent i butik. Det beror på en svag skörd av Arabica-bönor i Brasilien och en växande global efterfrågan. Mejeriprodukter har också blivit dyrare, med en ökning på 4.7 procent, främst på grund av hög efterfrågan och begränsat utbud.

En annan vara där dåliga skördar haft stor påverkan är olivolja, som i genomsnitt blev 20 procent dyrare under året.

Ekologiska produkter dyrare

Priserna på ekologiska produkter ökade med 3,6 procent under året, vilket är betydligt mer än de drygt 2 procent som gäller för ”vanliga” varor. Detta riskerar att förstärka prisgapet mellan ekologiska och icke-ekologiska produkter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.