Långsam start för svensk Amazonetablering

Uppdaterad
Publicerad

Det har gått ett år sedan Amazon etablerade sig i Sverige. Men trots en stor hajp inför lanseringen så har e-handelsjätten inte gjort mycket väsen av sig på den svenska marknaden.

Förra hösten öppnade Amazon sin svenska e-handelssida och även ett helt nytt lager i Eskilstuna. Bolaget är världens största inom e-handel, med stora framgångar i bland annat Tyskland, Storbritannien och USA men har inte skördat lika stora framgångar i Sverige.

Enligt branschorganisationen Svensk handel har Amazon ännu inte haft någon effekt på det totala antalet e-handelsbolag i Sverige. Prisjämförelsesajten Pricerunner har undersökt företagets effekt på priserna för konsumenterna.

Enligt Pricerunners undersökning är Amazons priser i Sverige i snitt 19 procent dyrare än det billigaste priset och bara var tionde produkt med lägst pris finns på Amazons sajt. Pricerunners vd Nicklas Storåkers är inte förvånad över Amazons försiktiga framfart.

– Egentligen inte. En hel del tittar på USA, England eller Tyskland. Men det här är marknader där de funnits i 25 år. Tittar man på marknader där de lanserat under senare år så har de bara fått ett par procents marknadsandelar, säger Nicklas Storåkers.

Amazon håller inte med

En av de egenföretagare i Sverige som använt sig av Amazons plattform i hopp om att nå fler kunder är Sabine Schäfer som genom sitt företag säljer skönhetsprodukter. För henne har tjänsten än så länge bara inneburit en kostnad. Hon är inte imponerad över servicen.

– Jag har inte fått upp så många produkter. Jag fick hjälp av Amazon då vi stötte på problem tillsammans som han inte kunde reda ut där och då så han bad om att få återkomma. Men nu har han inte återkommit på flera veckor och jag kan inte få tag i dem, säger Sabine Schäfer.

SVT har varit i kontakt med Amazon, som inte håller med om Pricerunners slutsatser. De skriver i ett mejl till SVT att ”resultaten är baserade på vissa felaktiga data, till exempel att man orättvist jämfört vissa produkter som inte exakt liknar varandra” och menar att deras etableringsstrategi i Sverige är långsiktig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.