Hon menar att det har varit svårt att planera undervisningen när snabba beslut fattats. När hon började arbeta på skolan 2015 kom 195 nyanlända elever samtidigt.
Fortfarande turbulent
– Att ha en organisation som fungerar har varit den största utmaningen, säger hon, och menar att lärarna vill ha en långsiktig planering för att klara av sitt arbete.
Nu när det har stabiliserats, vad efterfrågar ni då?
– Jag vet inte om det har stabiliserats. Jag är inte riktigt ense om den bilden.
Hon syftar bland annat på att flera nyanlända elever som kommit från Flens kommun inte längre får fortsätta studera på Rekarnegymnasiet, utan skickas tillbaka till Flen. Den nya gymnasielagen kommer också att påverka en del nyanlända elever på skolan.
”En tråkig situation”
Den nya lagen trädde i kraft den 1 juli och innebär att ungdomar som fått avslag på sin asylansökan kan söka uppehållstillstånd för gymnasiestudier. En lag som ännu inte tillämpats och därmed medför en oro för de elever som berörs.
Studiehandledare Shukrullah Amiri tycker också att det är viktigt med stabilitet för eleverna.
– Vi har haft elever som har bytt skola 5-6 gånger. Det blir en tråkig situation för både dem och oss. Skolorna måste kartlägga eleverna på nytt, som måste börja om och om igen, säger han.
Hör mer om vilka utmaningar som lärarna på Rekarnegymnasiet haft de senaste åren i klippet ovan.