Lekfulla kontor är en trend som startades för ett tiotal år sedan av stora internationella företag, många inom IT-branschen. Det kan handla om kontor som är inredda som till exempel nöjesparker, vardagsrum eller natur.
Enligt Viktorija Kalonaityte, forskare på Linnéuniversitetet som bland annat studerat just lekfulla kontor, är de särskilt populära inom företag som vill se sig själva som nytänkande.
– Sannolikt är lekfulla kontor mindre vanliga än vad vi tror. Men de får väldigt mycket uppmärksamhet i media och på sociala medier, säger hon.
Drar till sig uppmärksamhet
Om det är bra eller inte med lekfulla kontor beror enligt Viktorija Kalonaityte på vad syftet är.
– Det som lekfulla kontor åstadkommer väldigt effektivt är kommunikation utåt och att dra till sig uppmärksamhet från externa parter.
Om den här typen av kontor verkligen stimulerar exempelvis kreativitet bland de anställda är däremot mindre tydligt.
– Hur de påverkar anställda och deras prestation är däremot mycket mer grumligt att uttala sig om. Det vet vi väldigt lite om, säger Viktorija Kalonaityte.
Video: SVT besöker ett reklam- och kommunikationsföretag som byggt en berg- och dalbana. Hör hur de resonerar.