Det här typen av bedrägerier slår hårt mot privatpersoner. Det eftersom många banker i regel inte ersätter de förlorade pengarna då kunden anses ha hjälpt bedragarna.
– Banken bedömer varje fall individuellt och enligt alla gällande föreskrifter, lagar och rekommendationer. Är det så att du frivilligt har gett ifrån dig din uppgift och godkänt en transaktion – då är det svårt att få ersättning, säger Ingela Gabrielsson som är sparekonom på Nordea.
”Sjukt att det är så enkelt”
Men Robert Bubini som på några minuter blev av med familjens besparingar och en kredit på 50 000 kronor frågar sig hur det är möjligt att olika enheter på olika geografiska platser kan loggas in samtidigt med hjälp av ett och samma bank-id.
– Man kan inte lita på att någon är den som den utger sig från att vara när tekniken berättar något annat. I det här fallet stod det i bank-id-appen att jag skulle legitimera mig mot min bank. Att det i själva verket var en kriminell person som enbart utgav sig för att vara banken känns sjukt. Sjukt för att det är så otroligt enkelt, säger Robert Bubini.
”Upp till kunden att bestämma”
Malin Wemnel är administrativ chef för Bank-id och enligt henne är det upp till kunden att bestämma hur många parallella sessioner som ska vara möjliga att genomföra samtidigt.
– Det är viktigt att komma ihåg att bank-id är en infrastruktur. Det är företagen, myndigheterna och bankerna som själva väljer hur de vill tillämpa och använda bank-id i sina tjänster. Möjligheterna för flera inloggningar samtidigt är ett exempel på något som företaget eller myndigheten själva väljer hur de vill hantera, säger Malin Wemnel.