Under hela 2023 var passagerartågen 3,85 miljoner minuter sena, visar rådata från Trafikverket som SVT Nyheter har tagit del av. En av de främsta orsakerna var problem med dragfordon och motorvagnarna.
Vinterns problem i tågtrafiken förklaras av att efterfrågan i SJ:s verksamhet ökat med 1 000 procent, menar Monica Lingegård.
– En sådan här sträng vinter har vi inte haft sedan 2010.
Satsningar av SJ och Trafikverket
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana håller inte med de som anser att det är ett haveri.
– Tittar vi på infrastrukturen så gör vi mer än vad vi har gjort någonsin, säger han.
Även SJ gör historiska satsningar med nya snabbtåg och regionaltåg som kommer åren 2026 och 2027, säger Monica Lingegård. Parallellt sker en upprustning av X2000-flottan.
– Men det kommer inte att räcka. Vi är en del av ett större system och det krävs stora insatser.
Tågresandet väntas öka
Sedan år 2000 har tågresandet ökat och fram tills 2040 beräknas resandet öka med 50 procent.
– Jag sticker ut hakan och säger att vi inte har klarat av att hantera det här, säger Monica Lindegård.
Hon menar att Trafikverket har underskattat tillväxten. Något som Roberto Maiorana inte vill kommentera.
– V i har sett den här utvecklingen komma och vi har fått mer resurser för att fortsätta underhålla järnvägen.
Förstatligad tågtrafik debatterades
I en debatt i Agenda mellan infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar menade Dadgostar att staten ska ta tillbaka kontrollen över tågsystemets underhåll.
– Den uppsplittrade organisationen vi har i dag är ett haveri, säger hon.
Det är en ”naiv” lösning, menar Andreas Carlson, och hänvisar till utredningar som kommit fram till att förslaget är ineffektivt.
– Det vi behöver nu är inte att sätta en osäkerhet i underhållsoperatörerna om de ska fortsätta verka i Sverige, säger han.
Agenda går att se i sin helhet på SVT Play.