Till deras två butiker i Göteborg kommer människor med låg inkomst för att handla mat till reducerat pris. De mest utsatta grupperna är barnfamiljer som lever på försörjningsstöd, fattigpensionärer och nyanlända. Förra året hade organisationen i snitt 300 nya medlemmar varje månad, men under våren hade de siffrorna mer än tredubblats.
– I slutet av förra året hade vi cirka 5.500 medlemmar, men nu är vi uppe i 9000. Det beror dels på att vi öppnade den andra butiken i april och kom närmare våra målgrupper, men inflationen och ökade matpriser är absolut en bidragande faktor, säger Katerina Ingenlath, som är kommunikationschef på Räddningsmissionen.
Tvingades stoppa nya medlemskap
Även i andra städer där Matmissionen driver liknande sociala butiker har trycket på nya medlemmar ökat markant. I Malmö hade butiken som mål att ta emot 3000 nya medlemmar i år, men de siffrorna uppnåddes redan under det första kvartalet. På grund av ökningen behövde butiken även stoppa antalet nya medlemskap under juni.
– Vi hade inte kapacitet att hantera alla ansökningar, så vi fick pausa medan vi implementerade det digitala system som ska underlätta handläggningen av medlemskap, säger Eva Emmelin, kommunikatör på Skåne Stadsmissionen.
”Ett oerhört snabbt återslag”
Anna Angelin är docent på Lunds universitet och forskar om fattigdom. Hon säger att många många personer just nu upplever en direkt prischock.
– Det ger ett oerhört snabbt återslag. Nu har dessutom skolor stängt, så maten som barnen får där och genom vissa fritidsaktiviteter försvinner. Det försvårar situationen för de mest utsatta familjerna, säger hon.
Enligt Anna Angelin har civilsamhället fått en förändrad roll när de nu går in och ger direkt stöd till människor i form av rena kläder och mat.
– Det är en indikator på att vårt välfärdssystem inte förmår att tillförsäkra en skälig levnadsnivå som man är berättigad genom socialtjänstlagen, säger hon.