Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Men den hann bara vara öppen i fyra dagar efter det förra stoppet innan en ny urspårning var ett faktum.
LKAB blöder 100 miljoner kronor om dagen när järnmalmen står stilla. Samtidigt pressas Sverige av nya krav på infrastruktur i samband med Natointrädet.
– Våra transport- och energiförsörjningssystem ska fungera nästan oavsett vad som än händer – till och med i krig. Ur det perspektivet är det inte så bra att en så viktig förbindelselänk ligger nere under en så pass lång tid, säger Thomas Ekström, expert på militär logistik på Försvarshögskolan.
EU-miljoner till Malmbanan
Trafikverket fick nyligen 611 EU-miljoner i syfte att öka den militära rörligheten i landet. Fem projekt fick dela på pengarna – varav 98 miljoner kronor öronmärktes för Malmbanan.
– Nordkalottens betydelse blir väldigt viktig med Natos nya medlemsländer Sverige och Finland. Betydelsen av transport från väst till öst kommer öka väsentligt, säger Thomas Ekström.
– Den svenska infrastrukturen är helt avgörande för att vi ska fungera daglig dags och i ett operativt perspektiv.
Polisen utreder urspårningarna som misstänkt sabotage och samverkar med Säkerhetspolisen. Men enligt Statens haverikommission finns det i nuläget ingenting som pekar på att det skulle vara ett sabotage.
Ministern: ”Viktig för totalförsvaret”
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kallar händelsen ”bekymmersam” och säger att regeringen följer utredningen och arbetet kring banan noga.
”Transportinfrastrukturen är viktig för totalförsvaret, samhällets beredskap och för att samhällsviktiga funktioner ska kunna upprätthållas både vid olika typer av fredstida kriser och vid höjd beredskap eller krig. Jag har tidigare pekat på att försvarsberedningen ser ett behov av att stärka förbindelserna i öst-västlig riktning med anledning av vårt medlemskap i Nato”, skriver han till SVT Nyheter.