Skolminister Lotta Edholm (L) tycker att Växjö kommun tog rätt beslut när de valde att låsa dörrarna på onsdagsmorgonen.
– Det är ju naturligtvis väldigt allvarligt den utveckling vi ser och jag noterar att Växjö kommun tar det säkra före det osäkra och det är ju naturligtvis det enda rätta att göra i en sån här situation, säger skolministern till SVT Nyheter.
Men oron för att bli utsatt för en skolskjutning har ökat sedan masskjutningen på Risbergska skolan i Örebro. Nu krävs förändringar i skollagen anser skolministern.
I slutet av januari presenterade regeringen ett nytt förslag som syftar på att förbättra tryggheten i skolor. Det handlar bland annat om att se till att obehöriga inte kan ta sig in på skolans område och att ge personal rätt till att söka igenom väskor.
– Det jobbar vi med nu och förhoppningsvis kan det träda i kraft i sommar, säger Edholm.
Nytt fokus på skolsäkerhet
Masskjutningen i Örebro har aktualiserat frågan om skolsäkerhet och det är inte bara regeringen som nu agerar för att säkra skolor runt om i landet.
– Nu brinner det i knutarna för alla skolledare som ännu inte ställt sig i startblocken, säger skolsäkerhetsexperten Lena Ljungdahl till SVT Nyheter.
Ljungdahl arbetar själv med att konsultera skolor och kommuner i hur man agerar vid vad som kallas för pågående dödligt våld (PDV). Sedan masskjutningen har intresset ökat markant från flera håll.
– Trycket är massivt, men man ska också komma ihåg att det är många skolor och kommuner som har jobbat systematiskt med den här frågan, det är bara det att alla som inte har gjort det har fått lite eld i baken, säger Ljungdahl.
Kunskapen måste öka
Men för att öka säkerheten på skolorna menar Ljungdahl att man i första hand behöver öka kunskapen för att veta vad för typ av utbildning som krävs och vilka tjänster som faktiskt gör skillnad.
– Man ska ha en handlingsplan, som ska vara uppdaterad, den ska vara implementerad i verksamheten. Man ska ha utbildat all skolpersonal i PDV och i det ingår ju både hur man förebygger och i värsta fall hanterar. Man ska på något sätt ha involverat eleverna på ett nivå anpassat sätt och sen ska man finna en form av systematik i det här, säger Ljungdahl.