SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu försäljning av begagnade bilar. Konsumenter har länge upplevt det som ett problem och på senare tid har klagomålen ökat.
Statistik från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) visar också att ungefär var fjärde bilhandlare som får ett ARN-beslut emot sig struntar i att följa det.
– Utvecklingen går inte åt rätt håll. Det finns många som inte följer ARN:s rekommendation och så ska det inte fungera. Att vi inte heller ser en förbättring pekar på att bilbranschen behöver göra mer för att trygga konsumentens rättigheter, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.
Bilbranschens kundskydd ifrågasatt
Motormännen har länge rekommenderat bilköpare att vända sig till bilhandlare som tillhör Motorbranschens riksförbund (MRF). Detta bland annat eftersom det innebär att förbundet ska gå i god för att ett beslut från ARN ska följas om en tvist har uppstått.
På senare tid har dock två fall fått Motormännen att fundera över den rekommendationen, eftersom de fallen som rör MRF-anslutna bilhandlare ändå har gått vidare till domstol.
– Det är bekymmersamt och skapar en stor osäkerhet för konsumenterna, säger Carl-Erik Stjernvall.
– Om MRF inte följer de egna riktlinjerna kommer den extra tryggheten för konsumenter förstås urvattnas, och då kan det finnas skäl att ändra våra råd om bilköp.
”Vi tar ansvar”
David Norrbohm, jurist och vice vd på MRF menar att problemen oftast finns bland bilhandlare som inte tillhör deras organisation.
– Vi kan bara ansvar för våra medlemmar. Vi jobbar dock aktivt för att få fler att ansluta sig till oss, men vi har också särskilda krav som gör att alla inte kan bli medlemmar.
David Norrbohm beklagar också att Motormännen överväger att sluta rekommendera MRF-bilhandlare baserat på endast två speciella fall.
– Jag tycker att man som konsument kan lita på att vi tar ansvar för ARN-beslut som rör våra bilhandlare, säger David Norrbohm till Plusredaktionen.
Han menar att i de två fallen så har konsumenten vänt sig direkt till domstolen och när det väl gått så långt så har inte MRF längre någon skyldighet att se till att ARN:s beslut följs.
För en konsument som stöter på en bilhandlare som inte vill följa ARN:s beslut kan det alltså löna sig att kolla upp om handlaren tillhör MRF och i så fall kontakta branschorganisationen innan man eventuellt tar fallet vidare till domstol.
Har du också hamnat i biltrubbel? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga konsumenternas problem med köp av begagnad bil!