Ingen Tesla, inget Netflix och ingen Coca cola.
En proteströrelse mot amerikanska varor och tjänster har växt fram i Sverige och andra länder. I Sverige har bland annat en Facebook-grupp som uppmanar till bojkott fått över 65 000 medlemmar på kort tid.
Enligt en ny undersökning från Verian, som gjorts på uppdrag av SVT, verkar USA:s agerande i världspolitiken ha fått många svenskar att tveka inför att köpa amerikanska produkter.
40 procent överväger att avstå amerikanska produkter
Sammanlagt 29 procent av svenskarna svarar att de under den senaste månaden har avstått från att köpa varor som en politisk protest – 10 procent helt och hållet och 19 procent endast vissa varor.
Lägger man till de nästan 40 procent som uppger att de överväger att avstå amerikanska produkter framöver är det en stor majoritet av den svenska allmänheten vars bild av USA ser ut att ha fått sig en törn.
– Donald Trumps många utspel om Ukraina, europeisk säkerhetspolitik och tullar den senaste månaden sätter tydliga avtryck i den svenska opinionen. Tre av tio svenskar har redan börjat köpa färre amerikanska varor än tidigare som en politisk protest. Det visar på en bred skepsis mot USA hos den svenska allmänheten just nu, säger Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian.
Sverigedemokrater minst benägna till bojkott
Könsskillnaderna hos de som vill bojkotta är små, men störst andel återfinns i åldersgruppen 65 och 84 år där 15 procent uppger att de avstått varor helt och hållet.
Däremot finns det politiska skillnader. Var fjärde person som uppger att de röstar på något av Tidöpartierna har avstått från amerikanska varor den senaste månaden, medan motsvarande siffra för oppositionspartierna är mer än var tredje person.
40 procent av Vänsterpartiets väljare och 36 procent av Socialdemokraternas väljare har på något sätt valt bort varor från andra sidan Atlanten. Minst benägna till bojkott är Sverigedemokraternas väljare där 23 procent har svarat ja.
– Vi ser också att många överväger att minska ner på sina amerikanska inköp framöver och det sker brett i allmänheten, säger Per Söderpalm.
Så gjordes undersökningen
Mätningen är gjord av opinionsinstitutet Verian på uppdrag av SVT. Totalt har drygt 1 000 personer svarat på frågan. Urvalet är slumpmässigt rekryterade genom Sifo-panelen och frågan är besvarad mellan 7 och 10 mars 2025.