Riksdagens finansutskott beslutade att säga nej till Socialdemokraternas förslag att inrätta en elräkningsakut vid ett extrainkallat möte. Även branschorganisationen Energiföretagen var med på mötet för att ge sina synpunkter. Det bidrog till att utskottet landade i ett nej.
– Elbolagen säger att de inte kommer att kunna hjälpa fler kunder med det här förslaget, utan tvärtom kan det bli så att färre kunder blir hjälpta i slutänden. De har inte möjlighet att på så här kort varsel få fungerande it-system på plats och personal som skulle kunna hantera det här, säger Riedl.
”Otroligt besviken”
Förslaget från S går ut på att ge kunder respit i väntan på att de aviserade elstöden betalas ut. Företag och hushåll skulle kunna skjuta upp eller delbetala sina elräkningar genom att staten utfärdar kreditgarantier för elbolagen. Men så blir det alltså inte.
– Jag är otroligt besviken, säger Mikael Damberg (S), vice ordförande i utskottet.
– Regeringen måste lyssna på de företag och hushåll som är jättepressade av höga elräkningar och faktiskt ställa sig på kundens sida. Det är inte orimligt att staten tar en del av ansvaret för risken när regeringen inte levererar på sina vallöften, säger Damberg.
Han syftar på att regeringspartierna i valrörelsen lovade att ett elprisstöd skulle vara på plats i november.
Stöd dröjer
Försäkringskassan räknar med att de utlovade elprisstöden till hushåll i elprisområde 3 och 4 kan börja betalas ut i slutet av februari. Det nya stödet som regeringen nyligen aviserade – för hushåll i hela landet – kommer att betalas ut någon gång under våren.
Ett av skälen till att Energiföretagen inte tror på en elräkningsakut är att det skulle ta tid att få systemet på plats.
– Lägg hellre tid och kraft på att få ut elprisstöden så fort som möjligt till kunderna, säger Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen.
Kunder som har problem att betala sina räkningar uppmanas i stället att vända sig till sina elbolag för att till exempel dela upp betalningarna.