– Oljan används till militärfordon i Västsahara, till de marockanska bosättarna och för att utvinna naturresurser som inte kommer västsaharierna till del, säger Julia Finér ordförande för organisationen Emmaus som arbetar med Västshara.
Enligt rapporten är Wisby Tankers AB det rederi som transporterar mest olja till Västsahara i hela världen.
Det är organisationen Western Sahara Resource Watch som granskat rederiet, och som kritiserar företaget för att förse Marockos militär med olja, och därmed möjliggör landets ockupation av Västsahara. En ockupation som FN och Internationella domstolen i Haag fördömer och som nu pågått i 40 år.
Avfärdar kritiken
Men Wisby Tankers menar att de inte har något politisk ansvar när de transporterar oljan:
– Vi är inte politiskt aktiva på något sätt. Det är väldigt svårt att engagera oss politiskt i ett lokalt ställe som Västsahara eftersom vi arbetar över hela världen, säger Johan Markström på Wisby Tankers AB.
Sveriges handelsminister Ewa Björling har hittills avböjt att kommentera rapporten, men skriver till SVT att regeringen uppmuntrar svenska företag att tillämpa internationella etiska riktlinjer kring mänskliga rättigheter.
I Norge och Holland har regeringarna avrått sina nationella företag att göra affärer med Västsahara, men i Sverige finns inga sådana riktlinjer.
Det var 1975 som Marocko ockuperade grannlandet Västsahara. Marocko har flera gånger fått kritik av FN för att tortera och fängsla västsaharier som arbetar för ett fritt Västsahara.