Flygbilderna på den portugisiskflaggade kemikalietankern Patrona I visar hur slangar hänger ut över relingen och ner i havet. När Kustbevakningen ställer frågor över radio observerar de hur “besättningen får lite bråttom” och plockar upp slangarna. Misstanken är att de pumpar ut kemikalierester i Östersjön.
I en intern rapport från Kustbevakningen hamnar Patrona I i topp över fartyg som kunnat kopplas till flest kemikalieutsläpp de senaste åren på svenskt vatten.
Ny typ av utsläpp
Utsläppen av mineraloljor har minskat den senaste tiden, men i takt med omställningen till klimatvänligare bränslen har utsläpp av andra skadliga kemikalier blivit allt vanligare. Utsläppen sker ofta när fartyg som fraktar biobränsle rengör sina tankar till havs.
Ett uppmärksammat fall inträffade i våras då man upptäckte ett utsläpp i Bottenhavet som sträckte sig från Härnösand till Gävle, över en yta motsvarande cirka 11 000 fotbollsplaner. Utredningen lades dock ned eftersom de ansvariga på fartyget var utländska medborgare som ”redan hunnit lämna landet”.
På tre år har Kustbevakningen konstaterat över 160 utsläpp som inte är mineralolja i haven runt Sverige, en majoritet av dem i Östersjön. Flera har dessutom inträffat i Natura 2000-områden som anses vara extra skyddsvärda.
– Det är riktigt illa. Ser man till mängden och storleken på de här utsläppen kan man ju räkna ut att det inte är bra, säger Peter Ryman, tidigare stationschef på Kustbevakningen i Oskarshamn.
Lista med 32 fartyg
I den interna rapporten listas 32 fartyg som Kustbevakningen har lyckats identifiera som källa till utsläpp av skadliga kemikalier. Majoriteten av fartygen seglar under så kallad bekvämlighetsflagg, vilket betyder att de är registrerade i länder med låga kostnader och begränsade säkerhetskontroller.
Trots att förundersökningar har inletts i flera av dessa fall har ingen dömts. Mycket på grund av att lagen i dag tillåter en viss mängd utsläpp i samband med tankrengöring.
– I grund och botten får man genomföra utsläpp till havs. Bara den aspekten gör att det är väldigt svårt att utreda, säger Jonatan Tholin, förundersökningsledare på Kustbevakningen.
Myndigheten misstänker dessutom att vissa fartyg gång på gång släpper ut mer än vad regelverket tillåter.
Rederiet slår ifrån sig
I de fem fall där fartyget Patrona I har identifierats som källa till utsläpp har förundersökning inletts en gång, den lades ned. Rederiet skriver i en kommentar till SVT att de följer alla internationella lagar och förordningar och alltid kontrollerar fartygen så att de följer dessa.
Flera instanser som SVT har pratat med vill nu se en lagändring för att förhindra de skadliga utsläppen.
– Det är bråttom. Det är inte bara ett svenskt problem. Länderna runt Östersjön måste gå samman och förändra regelverket, säger Peter Ryman.
Har du tips om utsläppen till havs? Tipsa SVT:s granskande reportrar.