Elisabeth och Jorma Rovapalo i Fjälkinge fick ett presentkort, en så kallad upplevelsebox, med gratis hotellnätter från Smartbox när Jorma fyllde 60 år. Giltighetstiden på boxen var två år, och katalogen som följde med boxen innehöll 85 olika hotell att välja mellan.
Paret Rovapalo kände ingen brådska att boka hotell så först efter ett år bestämde de sig för att använda presentkortet. Elisabeth och Jorma gick från pärm till pärm i katalogen, men hittade då nästan inga hotell som var tillgängliga.
”Falsk marknadsföring”
– Vi var väldigt flexibla, för vi hade kunnat åka om en vecka, om en månad, om ett halvår. Men det var nästan inget hotell som var ledigt. Jag tittade minst åtta månader framåt i tiden, säger Elisabeth Rovapalo, som vände sig till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Paret Rovapalo kände till slut tvingade att välja första bästa lediga hotell som de hittade i katalogen, ett hotell en bit utanför London som var ledigt i november.
– Jag tycker att Smartbox sysslar med falsk marknadsföring, säger Elisabeth Rovapalo.
Många hotell går inte att boka
Paret Rovapalo är inte de enda som är missnöjda med utbudet i Smartbox upplevelseboxar, som säljs i 95 olika varianter både online och via varuhus över hela Sverige.
Totalt har ett femtiotal missnöjda konsumenter hört av sig till Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden och omdömessajten Trustpilot med klagomål och kritik.
Plusredaktionen köper in en likadan upplevelsebox som paret Rovapalo för 2 895 kronor för att kontrollera om kritiken stämmer. Redaktionens version av boxen ”City dreams” utlovar 140 olika hotell att välja bland.
Men när redaktionen loggar in på hemsidan finns det bara 132 boenden och av de 132 hotellen har 23 inga tillgängliga rum alls. Det innebär att 22 procent av hotellen som utlovas inte går att boka.
Tilllbakavisar kritiken
Smartbox medger i ett mejl till Plusredaktionen att antalet tillgängliga hotell kan variera, men att det lika ofta kan finnas fler hotell tillgängliga än vad som angivits. De skriver också att de erbjuder sina kunder att förlänga sina presentkort om de inte hunnit boka inom de första två åren.
Plus har i flera reportage under hösten och våren granskat olika hotellerbjudanden. Se granskningarna i SVT Play.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.