Vissa restauranger fick stänga helt när de tekniska problemen drabbade bland annat McDonald's mobilapp.
På andra håll slutade beställningsskärmarna att fungera, medan det fortfarande gick att beställa vid kassan.
It-problemen påverkade även många restauranger i Sverige. Men vid 11-tiden var problemen till stor del lösta igen, uppger Henrik Nerell, presschef på McDonald's i Sverige.
– Det började komma i gång igen strax före klockan 10, säger han.
Vad problemen beror på är inte helt klarlagt, men enligt Henrik Nerell var det ett internt problem.
– Det har inget med cybersäkerhet att göra, utan det var ett internt it-problem, som fick stor påverkan under en begränsad tid, säger han.
– Det är jättetråkigt och vi ber självklart om ursäkt till kunder som velat men inte kunnat besöka oss. Samtidigt har inte alla restauranger varit stängda.
Restauranger i stora delar av världen drabbades av problemen, som under flera timmar ledde till stängda restauranger eller långa köer.
Bland annat rapporterade medier i Australien, Danmark, Japan och Nya Zeeland att McDonald's höll restauranger stängda.