Anledningen är att skadorna bedöms vara så omfattande att de inte går att reparera.
Rainbow hade 36 passagerare när den av okänd anledning kollapsade. Flera personer slungades ur sitsarna mot marken. Inga fick dock livshotande skador. Två personer vårdas fort- farande på sjukhus.
Kontroll en gång per år
Brister i säkerheten på nöjesparker och ambulerande tivolin har förts fram av den statliga myndigheten Swedac, som vill ändra på gällande regler.
Swedacs uppgift är att kontrollera och godkänna de företag som i sin tur besiktiga och godkänner nöjesparkerna.
Det är i sin tur Rikspolisstyrelsen (RPS) som utfärdar de föreskrifter som gäller för nöjesparker och tivolin. Men ytterst är det regeringen som godkänner det regelverk som ska gälla.
I dag kontrolleras anläggningarna en gång om året, för tivolin gäller det i princip när de kör i gång för säsongen. Men tivolin smälls ju upp en mängd gånger på en säsong utan besiktning, säger Per Rahbek, informationschef på Swedac, till TT.
Han jämför med stora byggkranar som besiktigas varje gång de monteras upp.
-Generellt bör säkerheten ökas och det gäller även fasta anläggningarna. Det är ett misslyckande varje gång en olycka sker, säger Per Rahbek.
”Bra säkerhet i Sverige”
Så här långt verkar inte diskussionerna med RPS kommit så långt om man får tolka pressekreterare Petter Liljeblad.
-I dag görs en genomgripande kontroll när tivolit startar sin verksamhet. Därefter inspekteras det varje år när säsongen sätter i gång. Nu diskuterar vi, men det är ännu inte något förslag, att eventuellt vart femte år göra den mera genomgripande kontrollen.
Däremot kan han inte svara på om RPS förespråkar även kontroller under pågående säsong.
Enligt Liljeblad tycker RPS att säkerheten är bra i Sverige.
-Ja, det menar vi.