Snapchat och Tiktok är de två största plattformarna för unga, men polisen har inget organiserat arbete mot bedrägerier på någon av dem. Trots att de har det på både Facebook och Instagram. Lotta Mauritzson, brottsförebyggare från polisens nationella bedrägericenter, berättar att man heller inte för någon statistik över brotten på Tiktok.
– Vi har inte någon helt klar bild på hur mycket Tiktok-bedrägerier som blir anmälda. I många fall kan det stå i anmälan, men utan specifik brottskod finns inget enkel möjlighet att ta ut statistik.
Borde man inte ha en sådan med tanke på hur stor plattformen är?
– Det skulle vara bra men vi är inte där i dag. De här plattformarna ändras, i dag är det på Tiktok och i morgon är det någon annanstans, säger Lotta Mauritzson.
Rasmus förlorade flera tusen
Bedrägerier mot unga ter sig ofta som vanliga investeringsbedrägerier. Personen uppmanas gå in med en mindre summa pengar och hela tiden att betala lite till, utan att få något tillbaka. Men marknadsföringen är ofta riktad; unga lockar man med bilder på pengar, stora smycken och dyra bilar.
– Jag var ute efter en ”side hustle” och så dök den killen upp i en video och sa typ ”slipp nio till fem”. Han kändes så trovärdig, säger Rasmus Kamerer, känd från Tiktok och SVT:s serie Strula.
Han gick med i grupp för att lära sig trading. Medlemskapet kostade 2000 kronor i månaden och han var med i flera månader. I efterhand förstod han att det rörde sig om ett pyramidspel.
– Jag kände mig så besviken på mig själv som inte förstod från början. Dum och lurad, säger han.
Se Jag vill bli rik på SVT Play.
Användare varje dag i åldrarna 9-18
Tiktok:
55% av 9-12-åringar
71% av 13-16-åringar
62% av 17-18-åringar
Snapchat:
54% av 9-12-åringar
81% av 13-16-åringar
79% av 17-18-åringar
Källa: Statens medieråd