Tvådelad bild. Vänster: Rasmus Kamerer håller en mobil. Höger: tunnel med texten ”Laziest way to make money online”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Killen försvann med mina pengar och jag polisanmälde honom” – Rasmus Kamerer berättar om sina största misstag i jakten på pengar och får tips av en expert. Foto: Douglas Askelöf

Rasmus Kamerer lurad på Tiktok – polisen saknar statistik

Uppdaterad
Publicerad

Polisen arbetar organiserat mot bedrägerier på Facebook och Instagram men inte på Tiktok eller Snapchat, trots att de plattformarna är störst bland unga. Rasmus Kamerer är en av dem som blivit av med pengar efter att ha lurats på Tiktok.

– Jag känner mig dum och lurad, säger han.

Snapchat och Tiktok är de två största plattformarna för unga, men polisen har inget organiserat arbete mot bedrägerier på någon av dem. Trots att de har det på både Facebook och Instagram. Lotta Mauritzson, brottsförebyggare från polisens nationella bedrägericenter, berättar att man heller inte för någon statistik över brotten på Tiktok.

– Vi har inte någon helt klar bild på hur mycket Tiktok-bedrägerier som blir anmälda. I många fall kan det stå i anmälan, men utan specifik brottskod finns inget enkel möjlighet att ta ut statistik.

Borde man inte ha en sådan med tanke på hur stor plattformen är?

– Det skulle vara bra men vi är inte där i dag. De här plattformarna ändras, i dag är det på Tiktok och i morgon är det någon annanstans, säger Lotta Mauritzson.

Rasmus förlorade flera tusen

Bedrägerier mot unga ter sig ofta som vanliga investeringsbedrägerier. Personen uppmanas gå in med en mindre summa pengar och hela tiden att betala lite till, utan att få något tillbaka. Men marknadsföringen är ofta riktad; unga lockar man med bilder på pengar, stora smycken och dyra bilar.

– Jag var ute efter en ”side hustle” och så dök den killen upp i en video och sa typ ”slipp nio till fem”. Han kändes så trovärdig, säger Rasmus Kamerer, känd från Tiktok och SVT:s serie Strula.

Han gick med i grupp för att lära sig trading. Medlemskapet kostade 2000 kronor i månaden och han var med i flera månader. I efterhand förstod han att det rörde sig om ett pyramidspel.

– Jag kände mig så besviken på mig själv som inte förstod från början. Dum och lurad, säger han.

Se Jag vill bli rik på SVT Play.

Användare varje dag i åldrarna 9-18

Tiktok:

55% av 9-12-åringar

71% av 13-16-åringar

62% av 17-18-åringar

Snapchat:

54% av 9-12-åringar

81% av 13-16-åringar

79% av 17-18-åringar

Källa: Statens medieråd

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.