Regeringen föreslår att flygföretagen under 2020 ges möjlighet att erhålla kreditgarantier till ett värde av sammanlagt högst 5 miljarder kronor varav 1,5 miljarder är riktat till SAS.
Exportkreditnämndens kreditgarantiram ska utökas, enligt förslaget. Avsikten är att stödja svenska exportföretag och genom detta även sjöfarten.
– Det är global kris, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på pressträffen.
– Vi måste skapa förutsättningar för företag att klara den här krisen. Det gäller flygbranschen och sjöfarten, säger han.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna, uppger regeringen i ett pressmeddelande strax efter att Stockholmsbörsen stängde klockan 17.30 på tisdagen.
– Även om vi har en god likviditet i SAS är det naturligtvis en trygghet att veta att om det här drar ut på tiden och om behov skulle finnas så har vi möjlighet att få tillgång till likviditet som kan hjälpa oss igenom en så här svår situation, säger SAS vd Rickard Gustafson till SVT, som en kommentar till beskedet.
Flygbolag och sjöfart
Kreditgarantier kan ställas ut till ett 20-tal flygföretag som har tillstånd i Sverige. Av dessa bedriver en handfull företag i dag reguljär linjefart. Övriga bedriver till exempel ambulansflyg eller helikopterverksamhet. Men förslaget gäller även sjöfarten där en stor del av godstransporterna sker.
Under tisdagen hade infrastrukturminister Tomas Eneroth bjudit in sjöfarten till ett möte med anledning av covid-19 och dess effekter på sjöfarten. Branschorganisationen Svensk Sjöfart hade inför mötet skickat ett brev till regeringen där man bland annat påtalade stora problem med godstransporter.
Stora permitteringar
Söndagen den 15 mars meddelade SAS att bolaget temporärt permitterar 10 000 medarbetare, vilket uppgavs vara 90 procent av arbetsstyrkan.
Svenska staten är den största delägaren i SAS.