Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Regeringens besked: Snabba på infrastruktur i norr

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket får i uppdrag att utreda om det går att tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar i norra Sverige.

– Vi måste öka tempot, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

De stora industriinvesteringarna i Norrbotten och Västerbotten gör att regeringen vill tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar.

Vid en pressträff under torsdagen meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att Trafikverket nu får i uppdrag att undersöka om det går att tidigarelägga och påskynda redan beslutade investeringar.

– Vi måste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige. Att tidigarelägga infrastruktursatsningar är smart jobbpolitik och kan vara en viktig del i att snabbare nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland, säger Eneroth.

Han konstaterar att flera riktigt stora industriprojekt är på gång i norra Sverige. Till exempel bygger Northvolt en batterifabrik i Skellefteå och i Gällivare finns Hybritprojektet, som har som mål att fram material till fossilfri ståltillverkning.

Brister och flaskhalsar

Senast den 22 november ska Trafikverket redovisa sitt uppdrag, som också innebär att myndigheten ska utreda eventuella brister och flaskhalsar i infrastrukturen som kan uppkomma med anledning av de stora etableringarna som nu pågår och planeras.

– Det handlar om både gods- och persontransporter för medborgare, men inte minst för näringslivet. Det kan komma att inkludera till exempel ytterligare insatser på Malmbanan, Inlandsbanan och E4:an vid Skellefteå, säger Eneroth.

799 miljarder till väg och järnväg

I april meddelade infrastrukturministern att regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022–2033. Det är en ökning med 21 procent jämfört med nuvarande plan.

Den nya infrastrukturpropositionen har förhandlats fram mellan de två rödgröna regeringspartierna S och MP, samt C och L. Propositionen sätter de ekonomiska ramarna för underhåll och investeringar för väg och järnväg de kommande tolv åren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.