• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Reinfeldt på brickorna i röstningslokal

Uppdaterad
Publicerad

Mitt i valrörelsen pryder Filippa Reinfeldt (M) McDonald's brickunderlägg. En dryg månad senare ska snabbmatskedjan fungera som lokal för förtidsröstning, för att locka unga och ovana väljare.

På brickunderläggen skriver Filippa Reinfeldt om sitt engagemang i allergifrågor och att Astma- och allergiförbundet utfärdat en Tryggare mat-certifiering för McDonald's.

I vallagen står det att röstningsförfarandet ska ske väl avskilt från politisk propaganda. Men Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald's, hävdar att det hela inte är något politiskt ställningstagande från hamburgerkedjans sida.

-Det har ingenting med politik att göra, det handlar om tryggare mat, säger han.

Att Filippa Reinfeldt som moderat politiker har fått skriva ett eget brev på brickunderläggen och i första meningen presenterar sig som talesperson för Moderaterna ser han inga problem med.

-Jag tror nog att många vet att hon är moderat politiker, men det är i rollen som landstingsråd hon uttalar sig, säger han.

Ska inte ses som kampanj

Inte heller Filippa Reinfeldts pressekreterare tycker att man ska se underläggen som en del av valrörelsen.

-Det är inte en valkampanj, hon uttalar sig i egenskap av landstingspolitiker med intresse för allergifrågor, säger Cherine Khalil.

Varken Moderaterna eller Astma- och allergiförbundet har betalat något för underläggen, som är ett initiativ från McDonald's för att uppmärksamma certifieringen.

Frågan om lämpligheten i att Filippa Reinfeldt figurerar på brickunderläggen i samma lokaler som människor ska rösta har enligt Cherine Khalil inte kommit upp.

-Filippa ställde upp på det här någon gång runt årsskiftet, att McDonald's lägger ut underläggen nu är deras beslut.

Hoppas nå förstagångsväljare

I valnämnden i Botkyrka kommun samarbetar man med flera olika arbetsgivare för att öka tillgängligheten och därmed valdeltagandet. Framför allt hoppas man nå förstagångsväljare som kanske inte skulle ta sig till en vallokal.

Hans Nylund, valnämndens sekreterare i Botkyrka, säger att de redan från början har varit tydliga med att det inte får förekomma någon politisk propaganda i anslutning till röstinsamlingen.

-Det som är avgörande för oss är om det finns någon propaganda i lokalerna under de dagar vi besöker dem med vår mobila enhet, säger han.

Eftersom McDonald's byter ut sina brickunderlägg med jämna mellanrum kommer de med Filippa Reinfeldts personliga brev inte att finnas på de tre aktuella restaurangerna när det väl är dags för förtidsröstning därifrån.

Att hon förekommer på underläggen så här innan valet tror inte Raymond Mankowitz har någon påverkan på de förstagångsväljare som förväntas rösta i hamburgerkedjans lokaler.

-Jag tror att man överskattar våra brickor, det finns mycket bättre ställen att nå ut med sitt budskap, säger han.

Åsa Welander

Anna Svensson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.