– Jag ser ingen möjlighet att det skulle kunna vara kundernas fel att batterierna stänger av sig själva i förtid. Speciellt inte när det rör sig om så många batterier med identiska fel, säger Patrik, som är en av få reparatörer i Sverige som tar sig an elcykelbatterier.
Patrik säger att han lagat ett par tusen cykelbatterier i sin verkstad sedan starten 2016, och att det vanligaste problemet han möter är batterier vars celler är slitna.
– Då har batteriet använts väldigt mycket, kanske tusentals mil, och batterierna brukar vara minst fem år gamla och kapaciteten har långsamt försämrats.
Slutar ta laddning utan synbar orsak
Men när Patrik började få in Biltema-batterier i våras var symtomen alltså annorlunda. Då batterierna inte var särskilt gamla och cellerna verkade vara i gott skick, så trodde Patrik först att det rörde sig om en enstaka defekt styrenhet (BMS) i batteriet, som tolkade spänningen fel och därför hindrade batteriet från att laddas fullt.
– I normala fall brukar man kunna skylla på vätskada, kortslutning eller liknande. Men sen kom det in alltfler identiska batterier.
Och Patriks undersökningar visade oftast inga som helst skador i batterierna som kunde motivera att laddningen strypts av säkerhetsskäl.
Börjar fungera igen efter enkel nollställning
Så till slut testade han att koppla bort, och tillbaka, strömmen mellan BMS:en och battericellerna. Ungefär som när man drar ur sladden till en dator som hängt sig, och då började batterierna plötsligt ta laddning igen. Han har sedan dess lagat omkring 60 batterier på samma sätt.
– Det säger mig att det är något som lagrats i BMS:en som säger till batteriet att sluta ta laddning. Men när man kopplar bort strömmen så glömmer BMS:en bort detta.
Enligt Biltema verkar det finnas många olika orsaker till varför batterier slutat fungera. Men Patriks slutsats är att det är något i batteriernas BMS som säger åt batterierna att sluta ta laddning omotiverat tidigt.
Inte sannolikt att kunderna orsakat felet
Enligt Patrik skulle det, rent hypotetiskt, kunna röra sig om en bugg i programvaran, eller en inställning från tillverkaren. Exakt vad det är kan Patrik inte bevisa, men att felet inte beror på kundernas skötsel eller normalt slitage, menar han är tydligt.
– Det som gör mig mest upprörd är att Biltema varken har någon egen lösning på problemet eller haft reservbatterier i lager. Det är ju jätteonödigt att kunderna ska behöva skrota sina batterier trots att cellerna fortfarande är i nyskick.
Så funkar ett elcykelbatteri
Enkelt förklarat så består ett elcykelbatteri av en mängd battericeller, och ett kretskort – en BMS (Battery Management System) - som övervakar batteriets funktion.
BMS:en ska reglera laddningen så att batteriet varken laddas för fullt, eller laddas ur helt, eftersom det kan skada batteriet. Om cellerna slits ojämnt så ska BMS:en balansera batteriet, alltså anpassa batteriets laddning efter den svagaste cellen.
Vartefter cellerna används och slits så sjunker kapaciteten i cellerna.