HMS Sturkö används vanligtvis av dykare som röjer minor och oskadliggör explosiva laddningar på havsbotten. Fartyget är del av den tredje sjöstridsflottiljen och är, enligt Försvarsmakten, ”alltid berett att ingå i större sammansatta styrkor för insatser i Sverige eller utomlands”.
Fartygets sändare visar att det i två dagar befunnit sig vid platsen för de misstänkta explosionerna som ägde rum den 26 september. Marinen har inte bekräftat uppgiften som DN tagit del av, men fastställer att att ett annat fartyg, HMS Belos, finns i området.
– Vi stödjer Kustbevakningen med undervattensundersökningar, säger marinens kommunikationschef Jimmie Adamsson till Dagens Nyheter.
Kompletterande kapacitet
Misstanken är att ledningarna mellan Ryssland och Tyskland har utsatts för sabotage – explosionerna ägde rum cirka 80 meter under havsytan .
HMS Sturkö är försett med släpsonar och undervattensrobot. Enligt DN ska det tre gånger så långa HMS Belos vara ”en bättre platform” för att gå ner med dykare när Försvarsmakten stöttar Säkerhetspolisen i deras utredningsarbete.
Säkerhetsskäl för dröjsmål
Efter att gasläckorna i förra veckan sammanföll med det som enligt seismografisk data var explosioner har det inte gått att utreda händelsen förrän undervattensledningarna var fullständigt tomma på gas. Då förväntades utredningen kunna komma igång under söndagen.
Undersökningsarbetet kan ta flera veckor, meddelade företagskonsortiet Nord Stream AG som äger Nord Stream 1.