Rökstopp följs av antirök-kampanj

Uppdaterad
Publicerad

Från och med i dag är det förbjudet att röka på restauranger, krogar, kaféer och nattklubbar alla ställen inomhus där mat och dryck serveras.

Samtidigt drar EU-kommissionen igång en kampanj för att få främst ungdomar och unga vuxna att sluta röka eller att låta bli att börja.

Totalt satsar EU mer än 650 miljoner kronor på kampanjen som bl.a. omfattar ett ungdomsparlament för tobaksfrågor i Bryssel, tv-reklam och internetsajt.

I Sverige beräknas nära 7.000 personer dö i förtid av rökning varje år.

Draghjälp för opinionsarbetet

EU-kommissionens kampanj ”Help” är framtagen med hjälp av ungdomar för ungdomar och ska fungera som ett stöd för nationella rökkampanjer.

-Det blir en bra draghjälp i det opinionsbildande arbetet, säger folkhälsominister Morgan Johansson till TT.

-Jag tror att vi bör försöka satsa på att sätta bilden att det är ute att röka. Sen kommer rökförbudet att göra sin del, vi vet att många unga börjar röka på caféer eller på diskon, säger han.

Rökförbud från 1 juni

* Från onsdagen den 1 juni 2005 blir det rökförbud ”i restauranger och på andra serveringsställen”, enligt en ändring i tobakslagen. Förbudet gäller lokaler inomhus där mat eller dryck serveras – från konditorier till diskotek. Rökrum blir tillåtna, men där får varken mat eller dryck förekomma.

* Om lagen inte följs kan en kommun – som ansvarar för tillsynen – kräva insatser från ägarens sida. Om inte insatserna genomförs blir ägaren skyldig att betala ett så kallat vitesbelopp.

* Sedan tidigare är det förbjudet att röka i lokaler för bland annat barnomsorg och hälso- och sjukvård samt på bussar och tåg. Sedan 2003 kräver lagen rökfria ytor på serveringsställen.

* Även slutna medlemsvillkor på exempelvis en krog omfattas av rökförbudet så länge mat och dryck säljs. Endast vissa ”rent privata sammanhang” kan komma att undantas, enligt Folkhälsoinstitutet.

Statens folkhälsoinstitut / TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.