Nio sovjetiska ubåtar skulle skrotas och transporterades i en konvoj över Östersjön 1990. Två av de skrotade ubåtarna sjönk och en tredje hamnade hos skivbolagsdirektören Bert Karlssons sommarland i Skara.
Den smått osannolika historien om ubåtens öde berättas i Aktuellt av Stig Lövgren, som förmedlade affären.
-1990 förmedlade jag en ubåt till Bert Karlsson på Skara Sommarland, som vi transporterade från Nakskov i Danmark till Göteborg. I samband med det fick jag veta av säljaren att han under transporten från S:t Petersburg till Nakskov förlorade två ubåtar, berättar Stig Lövgren.
Höggs upp i Göteborg
Under transporten bogserade nio båtar varsin ubåt och två av dem sjönk efter att ha börjad vobbla okontrollerat. Besättningen på bogserbåten beslutade då att kapa trossarna mellan bogserbåtarna och ubåtarna. Den andra ubåten har ännu inte hittats.
På de undervattensbilder på ubåtsvraket, som offentliggjordes i förra veckan syns också bogsertrossen tydligt.
Ubåten som Bert Karlsson köpte bogserades till Göteborg, där den lades i en torrdocka. Därefter kapades den upp i 13 delar som fördes med pråmar till Lidköping och sedan vidare till Skara Sommarland, där den sattes ihop som turistattraktion. Den sovjetiska ubåten fanns på sommarlandet i ett tiotal år och skrotades till slut.
Thomas Lundström
thomas.lundstrom@svt.se
Andreas Liebermann
andreas.liebermann@svt.se