Så köper du bilen utomlands – steg för steg

Uppdaterad
Publicerad

Att handla bil utomlands är enklare än det låter. Här kommer en lista över vad du bör ha i åtanke.

1. Hitta bilen: Det första du ska göra är att kartlägga marknaden och ställa dig följande fråga: Vilken bilmodell ska jag importera? Undersök priserna i Sverige och jämför dem med priserna utomlands. Surfa runt på nätet och kartlägg intressanta exemplar. Om priset är för bra för att vara sant så gäller det att vara på sin vakt. Innan du bokar resan är det bra att ha ringat in exemplar som är extra intressanta. Att åka ner på ”vinst och förlust” är sällan en lyckad lösning.

2. Kontakta säljaren: Ring eller mejla och be att få så mycket information om bilen som möjligt. Be säljaren skicka fler bilder än dem som finns i annonsen och fråga också om bilens papper. Finns kvitton som dokumenterar service och reparationer? Finns servicebok? Finns besiktningsprotokoll?

3. Gör upp affären: Att betala kontant är smidigt, men det kan också vara riskfyllt att bära på stora summor pengar. Banköverföring är smidigare men kan ta tid att genomföra när du är på plats. Har du bestämt dig för en bil och vågar köpa den osedd kan du genomföra en banköverföring innan du hämtar den.

Se till att få med alla nycklar. Till de flesta bilar hör tre eller fyra uppsättningar nyckar. Om du är osäker kan du ringa tillverkarens svenska generalagent och fråga. Glöm inte heller att kontrollera bilens chassinummer. Det står ofta instansat i plåten under motorhuven och måste stämma överens med chassinumret i registreringsbeviset.

4. Pappersarbetet: När du väl har slagit till är det dags för pappersarbetet. Bilhandlare kan oftast hjälpa dig med det. Viktigt att komma ihåg är kvitto samt bilens registreringsbevis, som ska vara i original. De måste visas upp när bilen anländer till Sverige och ska genomgå ursprungskontroll. Om du köper en bil av en privatperson måste ni tillsammans besöka det tyska bilregistret. Kom ihåg att de bara har öppet på förmiddagarna.

5. Hemfärd: Om du ska köra bilen genom Europa krävs speciella exportskyltar och en tillfällig försäkring. Det brukar kosta runt 1 500 kronor.

6.Registrering: För att bilen ska kunna registreras i Sverige måste den registreringsbesiktigas samt genomgå en obligatorisk ursprungskontroll. Därför måste du ha bilens identitetshandlingar. Ursprungskontroll görs för att säkerställa äktheten i identitetshandlingarna och för att undersöka så att bilen inte är stulen. Det görs av Transportstyrelsen och kostar 700 kronor.

Bilen ska också genomgå en kontrollbesiktning samt en registreringsbesiktning. Det kostar från 1250 kronor. När bilen är godkänd kommer nummerskyltar och registreringsbevis med posten. Glöm inte heller att bilen måste ställas på. Annars kan du åka på straffavgift.

Tänk på det här: Räkna med alla omkostnader. Ta med kostnader för resa, boende, och administrativa avgifter när du räknar på ditt bilköp. Och glöm inte det viktigaste av allt – att pruta!

Källor: Aftonbladet Bil, teknikesvarld.se, bilprovningen.se, transportstyrelsen.se

Andreas Liebermann

andreas.liebermann@svt.se

Bilimport:

• Den som köper en bil inom EU omfattas av reglerna om fri rörlighet av tjänster och kapital och du behöver alltså inte betala tull för bilen. Men kom ihåg momsreglerna. Bilen måste ha rullat minst sex hundra mil och ha varit i trafik i minst ett halvår för att räknas som begagnad. Därmed är bilen också momsbefriad.

• Om bilen rullat mindre och varit i trafik kortare tid, räknas den som ny. Då kan du lyfta momsen i inköpslandet, men måste å andra sidan betala moms i Sverige.

Planerar du att köpa bil från USA och länder utanför EU tillkommer förutom transportkostnader även tull och moms. Många amerikanska bilar måste också byggas om för att anpassas till svenska regler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.