• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Timslånga köer till SAS biljettluckor på Arlanda under lördagen. Hittills har 50 000 resenärer drabbats av SAS-piloternas strejk. Foto: TT

Så ska SAS lyfta igen efter strejken

Uppdaterad
Publicerad

SAS pilotstrejk ledde till nära 1.000 inställda flygningar och runt 100.000 drabbade resenärer. Efter att parterna kommit överens är det nu tänkt att flygplanen ska börja lyfta igen, men frågan är vad som hänt med förtroendet efter ännu en skakig tur med flygbolaget. Samtidigt ringlar köerna långa på landets flygplatser, då fel plan är på fel plats under första dagen utan strejk.

Det är i dag, morgonen efter att parterna till slut kommit överens om ett nytt kollektivavtal, tänkt att SAS verksamhet ska börja återgå till det normala. Först på torsdag väntas SAS-trafiken gå som vanligt igen.

– Man förstår att de strejkar, men det är förjävligt för alla som försöker åka på semester, säger ett gäng fotbollsfans som SVT Nyheter träffar ute på Arlanda. För dem blir det dock inget strul utan de kommer iväg som planerat.

Pilotstrejk

Borde strejkrätten inskränkas?

Efter fyra dygns strejk kom beskedet strax före klockan 16 på tisdagen. Parterna, flygbolaget SAS och Svensk pilotförening (SPF), har enats om ett avtal på märket 2,2 procent.

Enligt flygexperten Jan Ohlsson finns det brister hos SAS som blottlagts i och med strejken.

– Det visar att de behöver jobba mer för att kunna hjälpa resenärer. Frågan är också om man borde göra undantag när det gäller strejkrätten för flyget, är det samhällsfarligt?

”Lägger det bakom oss”

SAS koncernchef Rickard Gustafsson säger att det har varit smärtsamt att läsa om resenärer som missat bröllop och fått ställa in sina drömresor.

– Nu är jag lättad och glad att vi kan lägga det här bakom oss, säger han i SVT:s Gomorron Sverige.

Han säger att SAS har gått igenom stora och nödvändiga förändringar de senaste åren, och säger att bolaget kommer att fortsätta jobba med att effektivisera verksamheten.

– Den nya tekniken kan göra mycket, mer tjänster kommer att digitaliseras och automatiseras. Vi måste jobba med vår kostnadseffektivitet för den här branschen är under en enorm press. Om vi står still kommer vi inte att klara oss långsiktigt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk

Mer i ämnet