I mitten av september meddelade USA, Storbritannien och Australien att de skapar en ny teknologisk försvarspakt – Aukus. Ett av benen är att utveckla Australiens nya ubåtsflotta som ska består av minst åtta atomdriva ubåtar med lång räckvidd i de djupa oceanerna.
Beskedet skapade en djup diplomatisk kris mellan EU och USA/Storbritannien. Frankrike trodde att Australien skulle köpa konventionella ubåtar av dem.
– Det kom definitivt som en förvåning. Vi är fortfarande som många andra lite i chock efter den här nyheten. Vi konkurrerar med Frankrike på ett antal andra marknader när det gäller konventionella ubåtar. Framtiden får visa hur den franska industrin påverkas av det här, säger Lars Brännström, marknad- och strategichef för Saabs affärsområde Kockums.
Svensk design
Australiens beslut att köpa atomubåtar av USA och Storbritannien, istället för konventionella attackubåtar av Frankrike, innebär sannolikt att livslängden på Australiens nuvarande ubåtar måste förlängas ytterligare jämfört med tidigare planer. De har konventionella ubåtar som utvecklades i Sverige under kalla kriget.
– Collinsubåtarna är i grunden en svensk design som utvecklades av Sverige och Kockums. De utvecklades ungefär samtidigt med Gotlandsklassen som fortfarande opererar i Sverige, säger Brännström.
Saab bedömer att det kommer att ta mycket lång tid innan de första atomubåtarna kan levereras av USA och Storbritannien. Det ger nya möjligheter för Saab.
– Det är osannolikt att någon kommer att kunna leverera en atomubåt före 2040. Man måste livstidsförlänga Collinsubåtarna.
40 miljarderskontrakt
Ett kontrakt att modernisera Australiens nuvarande sex ubåtar är värt 6,4 miljarder australiensiska dollar, enligt beslutet av landets premiärminister som offentliggjordes i nära anslutning till ubåtsaffären med USA och Storbritannien.
– Med den erfarenhet som vi har från att ha gjort uppgraderingarna på ubåtarna Gotland och Uppland i Sverige, som är ungefär samma generation som Collinsubåtarna, är vi väl positionerade för att stötta ett livsförlängningsprogram av Collinsubåtarna.
Det handlar om kontrakt värt 30 till 40 miljarder kronor?
– Det stämmer bra. Sedan ska man ha klart för sig att Saab- och Kockumsdelen framför allt kommer att handla om designarbetet. Det är mycket produktion och utveckling som kommer att krävas på plats i Australien.