Krocktest mellan lastbil och personbil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon: Se krocktesterna och hör Trafikverket om varför den nya fronten gör så stor skillnad. Foto: Trafikverket

Se unika lösningen – lastbilsfronten kan rädda tusen liv

Uppdaterad
Publicerad

En unik lastbilsfront har testats i Sverige. Den 60 centimeter djupa aluminiumlådan bromsar krocken så pass mycket att Trafikverket tror att den kan rädda uppemot tusen liv i Europa varje år.

– Planen är att starta ett större forskningsprojekt inom Sverige och få in det på Europanivå om fem-sex år för att få in en standard till 2030, säger Rikard Fredriksson på Trafikverket.

Lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka Sverige, trots att de bara utgör sex procent av den totala fordonsflottan.

– Det är inte lastbilarna som orsakar dödsolyckor men när de väl sker så är det ofta motparten som omkommer. Det är därför vi gör det här krocktestet med en ny front, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig på Trafikverket.

Ungefär 45 personer dör årligen i trafikolyckor med lastbilar i Sverige. Trafikverket tror att den nya fronten kan rädda tio.

– Vi ser det som en kombination av åtgärder. Dels mitträcken som vi redan har jobbat mycket med men som inte går att bygga överallt. Dels förarstödsystem, men vi tror inte heller att de kan undvika olyckor helt. Så då är det sista steget att ha såna här krockstrukturer, säger Rikard Fredriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.