Konsumentverket har nu inlett en granskning mot SJ och Konsumentombudsmannen kräver att biljettförsäljningen blir kvar på tågen.
När det gäller de funktionshindrades rättigheter hänvisar nu Konsumentombudsmannen till EG-förordningen där det står att personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet bör ges möjlighet att utan extra kostnad köpa biljett ombord på tåget.
Kommersiella skäl
SJ hänvisar till kommersiella skäl för att de vill upphöra med biljettförsäljning ombord på tåg och räknar med att spara 60-80 miljoner årligen genom att ta bort biljettförsäljningen på tåget.
–SJ tycker inte att vi bryter mot EG-rätten och vi hoppas man reder ut det här nu för vi vill följa alla regler som gäller, säger Thelma Henrysson, presskommunikatör på SJ.
Konsumentombudsmannen uppger för SVT att han vill att SJ omprövar sitt beslut och fortsätter tillåta biljettsförsäljning på tågen.