Det nya betygssystemet som infördes 2011 skulle vara mer rättvist, men många elever har berättat för SVT via #dinröst att de är frustrerade över att de upplever att kraven är för höga, och att det är deras sämre prestationer som avgör vilket betyg de får.
Karin Hector-Stahre säger att även Skolverket har märkt av reaktionerna via sociala medier.
Kan du ha förståelse för vad de säger?
– Absolut. Det här är ju en allvarlig och viktig fråga. Eleverna har ju rätt att få en rättvis bedömning.
Svårare att få högsta betyg
Tanken med det nya betygssystemet är att det ska vara kortare till nästa steg, så att det ska löna sig att anstränga sig. Man ville också att skalan skulle vara mer lik de som finns i andra länder.
Är det svårare att få högsta betyg nu än det var förut?
– Det kan det vara eftersom det är fler steg. Och MVG var ett större betygssteg än vad ett A är.
Många uppfattar det också som att bedömningen skiljer sig åt nu jämfört med hur det var förut. Ligger man på ett A i flera delmoment men får ett C på ett annat kan man få C i betyg.
Hur rimligt är det att bedömningen sker på den sämsta delprestationen?
– Det är väldigt viktigt att man från början i en kurs får veta vad man behöver utveckla, så att bedömningen sker kontinuerligt under kursens gång. Det ska inte vara någon överraskning när man får sitt betyg varför man får det.
”Skolan måste hjälpa eleven utveckla sig”
Kritiker menar att en miss i ett delmoment kan stjälpa eleven, och att det leder till sjunkande motivation.
Vad tycker ni om det?
– Det är allvarligt om man tappar motivationen. Där måste skolan hjälpa till att se hur eleven kan utveckla förmågan så långt det går. Det är också viktigt att man får flera tillfällen att visa sina kunskaper på olika sätt.
Ett problem kan vara om lärare inte har tid att sätta sig in i det nya systemet. Men Karin Hector-Stahre menar att Skolverket har skött utbildningen väl.
– Skolverket har gett ut en mängd stödmaterial i och med det nya betygssystemet. Där man har fått tid att sätta sig in i det och samarbeta kring bedömning, där känner lärarna sig trygga i sin bedömning.
Vad säger du till elever som känner sig uppgivna?
– Jag tycker att de ska prata med sina lärare och se vad de kan göra för att utveckla de förmågor som gör att de inte får det betyg som de skulle vilja ha.