Ett uttalande från Skolverket i somras tolkades som att intelligent design får undervisas i skolan. Bl.a. Veten- skapsakademien hävdade då att verket måste ta sitt ansvar för att under- visningen är vetenskapligt belagd.
Skolverket har nu publicerat ett för- tydligande om att det är evolutions- teorin som ska läras ut, men att man får diskutera intelligent design.
”Får inte råda någon tvekan”
– Vi kunde ha varit tydligare. Intelligent design är inte någon grund för undervisningen som kan accepteras vare sig i en kristen eller i en ickekonfessionell skola. Det är den vetenskapliga teorin om evolutionen som ska ligga som grund. Det får inte råda någon tvekan om det, säger verkets kanslichef Ragnar Eliasson.
Men det är inte förbjudet att ta upp intelligent design i klassrummet, enligt Skolverket.
– Det är skillnad på att diskutera en fråga eller ett fenomen och att undervisa om fakta, säger Ragnar Eliasson.
Svår balansgång
Men det är en svår balansgång, inte minst i konfessionella skolor, fortsätter han.
– Särskilt om den konfessionella grunden innebär en konflikt mellan vad vetenskapen och den egna tron säger. Finns en sådan motsättning får man i undervisningen faktiskt hålla sig till kraven på vetenskapligheten och föra fram sin trosuppfattning i ett annat sammanhang.
Bakgrunden till Skolverkets första uttalande var en inspektion vid det kristna Andreasgymnasiet i Stockholm, där intelligent design tagits upp. Skolverket kom fram till att skolan höll sig till reglerna. Ragnar Eliasson har ingen bild av hur vanligt det är att lärare tar upp den omstridda teorin.
– Jag hade själv aldrig hört talas om det förrän denna skola var aktuell i somras. Jag tror inte att det är vanligt, säger han.
Laddat ämne
Men ämnet är laddat och har återigen aktualiserats i dagarna sedan en kristen studentförening vid Linköpings universitet arrangerat en föreläsning om intelligent design. Kritiker har menat att en sådan föreläsning inte hör hemma på ett universitet.
Fakta: Intelligent design
Idén om intelligent design (ID) går ut på att Darwins evolutionsteori inte kan förklara att allt levande är så komplext uppbyggt, och att det därför måste ha funnits en intelligent konstruktör bakom världens uppkomst.
Det talas dock inte öppet om en gud, och man kallar teorin vetenskaplig. Forskare kallar det däremot tro under vetenskaplig täckmantel.
Teorin lanserades framför allt av fundamentalistiska kristna i USA under 1990-talet, efter att Högsta domstolen 1987 förbjudit undervisning i skolan om kreationism, bibelns skapelseteori.
TT, Nationalencyclopedin