-Vi har tagit till oss av de synpunkter som vi har fått, och kommer att ändra förpackningen, säger Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer.
Debatten blossade upp efter en krönika i Helsingborgs Dagblad. Krönikören beskrev den rasism som kan drabba en adopterad asiat.
Fick nog efter 28 år
”Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla”, skrev Patrik Lundberg det i krönikan.
-Jag har haft de här tankarna länge och fick nog efter 28 år. För att vara ärlig så är det först nu jag har fått en plattform. Jag ville inleda min veckovisa krönika med det här, säger Patrik Lundberg.
”Tjing tjong” rasistiskt?
Han berättar att han har fått mestadels positiva reaktioner efter krönikan. Människor har hört av sig, bett om ursäkt och sagt att de inte förstått att asiater kunde uppfatta uttryck ”tjing tjong” och skämt om ris som rasistiskt.
-Asiater har till skillnad från mörkhyade inte haft starka kända företrädare som reagerat starkt på rasism, säger Patrik Lundberg.
Efter att Fazer beslutat att göra om förpackningen på deras Kina-snacks har reaktionerna mot Patrik Lundberg blivit mer kritiska.
-Det är många som är arga nu, men jag vill påpeka att det inte är jag som har hört av mig till Fazer, det har allmänheten gjort.
Starka reaktioner på nätet
Samtidigt som Patrik Lundberg fått stöd på sociala medier har tongångarna ibland varit hårda.
-Det har skrivits en hel bok om mig på forum som Flashback, Politiskt inkorrekt och patriotiska hemsidor. Vissa vill att jag ska dö, och det får de tycka, näthatarna bryr jag mig inte ett dugg om. En del saklig kritik har jag valt att svara på dock.
Exempelvis har han valt att svara på människor som menar att Fazer har haft förpackningen länge, så varför ska de ändra på den nu?
-Jag svarar att vi också har haft kvinnomisshandel och slavhandel länge, men det är väl ingen som tycker att det är okej i dag. Tider förändras och det är jag glad för.
Det här är inte första Fazer ändrar på sina förpackningar på grund av samhällsdebatten. Företagets lakritsstänger fick en ny design 2008 efter att i 80 år haft ett svart ansikte med röda läppar.
Arash Mokhtari
arash.mokhtari@svt.se
Omdiskuterade varor
• 2003 hamnade ett konditori i Sjöbo i blåsväder eftersom de saluförde chokladbollar som negerbollar. Konditoriet DO-anmäldes, men ärendet lades ned.
• 2004 uppmärksammades den amerikanska plantan negerhirs. Frökompaniet i Landskrona sålde plantan, men bestämde sig för att börja skriva pärlhirs på fröpåsarna i stället.
• 2005 blev reklamen för GB-glassen Nogger black utdömd som rasistisk av Centrum mot rasism (CMR).
• 2008 ändrade Fazer logotypen för sitt lakritssortiment, eftersom en EU-parlamentariker tyckte att den var diskriminerande. Logotypen visade ett svart, krulligt huvud med röda läppar och ersattes senare av abstrakta former i samma färger.
TT