Snusreklam når unga – Swedish Match: ”Som en bilreklam”

Uppdaterad
Publicerad

Andelen unga som börjar snusa tobaksfritt nikotinsnus har ökat de senaste åren.  

Swedish Match, som har en stor del av marknaden för nikotinfria produkter, menar att de inte står bakom en utveckling där minderåriga snusar. Detta trots att deras marknadsföring ofta nått en ung målgrupp.

– Jag tror att de är lite förmätet att säga att marknadsföringen till hundra procent alltid prickar rätt, säger Patrik Hildingsson, vice kommunikationschef vid Swedish Match. 

De vita dosorna syns flitigt i inlägg på sociala medier, på cafébord och på uteserveringar. Swedish Match har bland annat använt sig av influencers, poddare och event för att nå ut med sina produkter.

I programmet ”Edit: Fångad av tjejsnuset” besöker programledaren Fanna Ndow Norrby eleverna i en gymnasieklass på S:t Eriks gymnasium. Eleverna berättar hur de lockats med nya smaker och att gratisprover delats ut på festivaler.

– Man har velat testa för att se hur det är med kicken. Smakerna också, men främst för att få den där känslan, säger en elev i programmet.

Men i augusti i år trädde en ny lag i kraft som begränsar hur nikotinprodukter får marknadsföras. Bland annat får det inte längre marknadsföras till personer under 25 år. Man får inte längre hänvisa till produktens smak och enligt lagen ska ”särskild måttfullhet iakttas” vid marknadsföring.

Se Edit: Fångad av tjejsnuset på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.